Ticket To Fame is het ambitieuze debuutalbum van het duo Decisive Pink; een samenwerking die tot stand is gekomen tussen de Amerikaanse Angel Deradoorian (Dirty Projectors) en Kate NV, de Russische experimentele popartiest en waarmee even de Koude Oorlog op de achtergrond verdwijnt.

Een minimalistisch karakter

Als de eerste klanken van opener ‘Haffmilch Holiday’ de huiskamer instromen komen vanzelf de herinneringen boven aan het “Da Da Da’ van Trio uit de jaren ’80. Het minimalistische karakter van dit uiterst dansbare nummer krijgt gaandeweg wel wat meer impulsen in de vorm van diverse samples die ook uit een spelarcade afkomstig kunnen zijn. Kortom, Kate NV en  Angel Deradoorian geven meteen hun visitekaartje af. Vervolgens is daar met ‘What Where’ een track die veel warmer aandoet en waar je het gevoel krijgt dat je je in een meditatieve ruimte bevindt met op de achtergrond de geluiden van klankschalen.

Analoge synths

Het hele ademt de sfeer van Krautrock uit en overal ligt de nadruk op elektronische beats en, bewust of onbewust, invloeden uit de jaren ’80. Zo zijn bij ‘Ode To Boy’ elementen uit de muziek van OMD te herkennen en bij ‘Voice Message’ ligt een dunne vergelijking met Art Of Noise op de loer. Het opgewekte ‘Destiny’ flirt met Disco waarbij ook de analoge synths nadrukkelijk de kleur bepalen en de “blieps en bloops” de muzikale decoratie vormen. Het ruim zeven minuten durende ‘Cosmic Dancer’ is het meest uitgewerkte nummer zonder dat het duo afstand neemt van de sound van Ticket To Fame. Het duo blijft consistent en vasthouden aan dat analoge geluid dat we qua stijl het best binnen het perspectief van Krautrock kunnen plaatsen.

Zelfspot en humor

Toch zijn Angel en Kate NV zo nu en dan nog wat zoekende. Zo komt bij ‘Potato Tomato’ het improvisatievermogen duidelijk boven drijven en de vogelgeluiden die het instrumentale ‘Rodeo’ omlijsten zorgen voor opgetrokken wenkbrauwen. Meest aansprekende én uitgewerkte nummer is toch wel het met humor en zelfspot doorspekte ‘Dopmaine” waarmee het duo ons niet aflatende koopgedrag op internet ter discussie stelt. (“Sitting at home / Feeling alone / Staring at my laptop and telephone / I’m browsing the sites / I’m trying to find / Something to fill the void and pleasure my mind”). Met het wat filmische ‘Dusk’ wordt Ticket To Fame afgesloten. Dit debuutalbum smaakt naar meer en je voelt dat Kate NV en Angel hun koers nog aan het bepalen zijn. Geef het album wat luisterbeurten om in te dalen want het heeft echt potentie. Veel luisterplezier!

6 juli 2023