Deaf Havana – The Present Is A Foreign Land

Het vorige album Rivals betekende eigenlijk het begin van het einde voor de Britse formatie Deaf Havana. De band werd tijdens de Covid-periode vrijwel geheel ontmanteld waarna de beide broers James en Matthew Veck-Gilodi besloten om als een duo verder te gaan. Resultaat is het misschien niet meer verwachte maar toch uitgekomen zesde album The Present Is A Foreign Land dat voor een vliegende doorstart zorgt.

De band viel uit elkaar

De band ontwikkelde zich sinds hun debuutalbum Meat Me Halfway, At Least (2009) steeds door en brachten albums uit die we als Indierock kunnen bestempelen (All These Countless) maar ook binnen het Folkgenre (Old Souls) kunnen plaatsen. Hun vijfde album Rituals uit 2018 dat meer Electro pop georiënteerd was betekende uiteindelijk hun Waterloo want vrijwel meteen na de release viel de band uit elkaar. Voor de beide broers James en Matthew was het een zware periode in hun relatie als broers maar uiteindelijk vonden ze elkaar weer en met The Present Is A Foreign Land is daar dan dat toch wel onverwachte zesde album dat bol staat van ambitie.

Meeslepende tracks

Dat de beide broers in staat zijn om meeslepende nummers te schrijven was al bekend en ook nu wordt al snel duidelijk dat The Present Is A Foreign Land geen doorsnee album wordt. De korte opener ‘Pocari Sweet’, gevolgd door het stevige ‘19dreams’ dat het live waarschijnlijk erg goed zal doen, zorgen dat je als luisteraar meteen “aan” staat. Ook tekstueel geven de broers meteen hun visitekaartje af als we James “I was on a bridge in Singapore, thinking of jumping / But then I looked up at the skyline, and it reminded me of London / Used to be my home, now it’s a place I can’t afford / To live in anymore and it’s all my fault” horen zingen. Bij het eerste deel van ‘I Put You Through Hell’ word je misschien op het verkeerde been gezet maar na een minuut wordt het gaspedaal ingedrukt en ontpopt dit nummer zich tot een stuwende Indierocksong. En zo weet de band er de nodige vaart in te houden. ‘On The Wire’ is gewoon catchy, bij ‘Help’ eisen de blazers de aandacht op en met ‘Kids’ noemen we waarschijnlijk de meest radiovriendelijke track.

Soms wat orkestraal

Verrassend en vernieuwend is ‘Someone/Somewhere’, een samenwerking met IDER, en wonderwel past dit ietwat elektronisch georiënteerde experiment en muzikale uitstapje nu wel. Natuurlijk mag op een album van Deaf Havana een ballad niet ontbreken. ‘Nevermind’ is mooi akoestisch en James gaf aan dat hij die meest donkere periode in een kleine tien minuten verwerkte in deze wat orkestraal aangezette ballad. Nog kleiner is misschien wel dat andere moment van rust; ‘Trying/Falling’ wordt vanuit een begin met akoestische gitaren knap uitgebouwd met strijkers en drums waardoor het uiteindelijk absoluut voor impact zorgt. Maar zoals bekend voelen zich de broers Veck-Gilodi zich het best op hun gemak als een volle zaal uit hun dak gaat en een opzwepend nummer als ‘Going Clear’ leent zich daar perfect voor en ook de titelsong, met Matthew achter de microfoon, is ook een nummer waarbij stilzitten geen optie is. Na enkele jaren van onzekerheid klinkt de band, die nu dus als duo verder gaat, als nooit tevoren en de ambitie spat werkelijk van het album. Deaf Havana levert met The Present Is A Foreign Land waarschijnlijk hun beste album tot op heden af en we kunnen niet wachten om deze band live te zien. Veel luisterplezier.

1 augustus 2022