Het nieuwe album van De Staat uit Nijmegen heeft een poosje op zich laten wachten. Het succes van ‘Witch Doctor’  bracht voor coronatijd nog een album, Bubble Gum. Het corona tijdperk bracht de creativiteit van de heren tot een hoogtepunt.
Wanneer er na verloop van tijd telkens een ep met 3 songs uitkomt komen we na verloop van tijd tot 15 songs.

Rood

Het eerste deel is Rood. Met vooral een dance sound dat met een beukende beats het publiek in extase brengt. Het openingsnummer ‘Look at Me’ en ‘Some Body’ zijn stevige jongens waarbij de Staat het In-Your-Face principe hanteert. No Nonsens hardstyle met Bruning The Flag als hoogtepunt voor dit deel. Red Alert !

Geel

Het tweede deel is Geel en krijgt meer melodie. De songs behoren meer tot de pop songs met een dance sausje. ‘Danger’ en ‘Peace, Love & Profit’ kennen heerlijke deuntjes en Bombti wordt al eerder een hoempapa beuksound waarbij de polonaise kan worden ingezet. Met Boom Boom Boom, een fietsbel en een aanstekelijk keyboard deuntje maakt het allemaal erg folks maar zal vast het succes van dit album gaan worden. Nee, dan is het opvolgende ‘Numbers Up’ stukken beter.

Blauw

Het laatste deel is dan Blauw. Een kleur waarmee De Staat hun succes album O mee had. Het is dan ook het meest toegankelijk deel van dit drieluik. Het is meer een doordachte mellow dreamsound.  Met ‘One Day’ en ‘Someone To Be’ weet men een aantrekkelijke sound te brengen. Een sound dat goed past bij een band dat support act voor Coldplay is. Het ‘Running Backwards Into the Future’ weet zich tot het juweeltje van dit deel te brengen. Naast ‘Take Root’ weet men het album af te sluiten met ‘What Goes Let Go’. Het loslaten van wat er is geproduceerd en ervoor gaan. Dan zien we wel wat er van komt. Maar de band is zeker vol energie en met dit album weet men de songs mooi te selecteren, zodat de luisteraar hun eigen favoriet album neemt.

Het is dan ook een zeer geslaagd project en is De Staat in staat om kwalitatief internationaal mee te kunnen. Nu mag dat ook wel eens gaan gebeuren.

17 juli 2023