Darling West

Vanaf maart 2020 ging zo’n beetje heel de wereld op slot en werden alle concerten afgelast. In de herfst van vorig jaar werden in Scandinavië de maatregelen wat losgelaten en dat gaf de Noorse formatie Darling West de gelegenheid om in Stavanger en Oslo toch enkele concerten te geven voor een beperkt aantal gasten. Live 2020 is een registratie van die concerten.

Lucinda Williams
Darling West is eigenlijk het duo en echtpaar Mari en Tori Egil Kreken en hun muziekstijl werd door Lucinda Williams met wie ze al eens op het podium stonden omschreven als Cosmic Folk. Deze recensent vindt persoonlijk dat hun muziek meer op het snijvlak van Country Folk en Americana bevindt maar de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Deze tien nummers geven een doorkijk van drie eerder uitgebrachte albums waarvan While I Was Asleep hofleverancier is met vijf nummers.

Spaarzaam aanwezige publiek
Het album begint met een uiterst beklemmende versie van ‘River’ afkomstig van het in 2020 verschenen We’ll Never Know Unless We Try. Meteen staat de stem van Mari aan en zij wordt vocaal zoals gebruikelijk bijgestaan door haar man Tori. Samen met een aantal klasse muzikanten nemen ze ons mee door hun catalogus waarbij het gitaarwerk uitmuntend is en de nummers vaak door de meerstemmigheid karakter meekrijgen zoals bij het gevoelige ‘The Sweetest Tune’. Tijdens het luisteren krijg je nergens het gevoel naar een Noorse band te luisteren want ze zingen accentloos Engels en hun muziek klinkt alsof het uit één van de zuidelijke staten van de VS komt.  ‘Better Than Gold’ blijft spannend, ‘After My Time’ is vrijwel geheel meerstemmig met als toegift Tore op mondharmonica en ‘Rolling On’ blijft omgeven van mystiek, ook live. En zo neemt de band je mee en hoor je zo nu en dan het spaarzame publiek. ‘Someone Like You’, met verfijnd gitaarspel van Tore is in deze live-uitvoering adembenemend mooi maar ‘Dover’ is waarschijnlijk toch het hoogtepunt van dit album. Met het uptempo ‘Can’t Help It’, ook één van de nieuwere nummers, neemt de band voorlopig afscheid van het aanwezige publiek.

Eindoordeel
Darling West heeft de afgelopen jaren een plaatsje veroverd in de Nordicana en bewijst met Live 2020 meer, veel meer te zijn dan een studioband uit Noorwegen. Het blijft opvallend dat er zoveel goede bands uit Scandinavië boven komen drijven want onlangs was daar ook alweer het nieuwe album van The Northern Belle. Enige puntje van kritiek zou kunnen zijn dat op dit album de interactie tussen het spaarzame publiek en de band nagenoeg ontbreekt maar anderzijds komt dat de puurheid van het optreden ten goede. De repeatknop op de cd-speler zal waarschijnlijk veel gebruikt gaan worden. Veel luisterplezier.

Jansen Records

27 oktober 2021