Soul en Blues zijn muziekstijlen die het leven van de liefde belichten en vertellen en de scheidingslijn tussen de muziekstijlen is vaak flinterdun. Dat horen we ook terug op het derde album The Love You Bleed van de Amerikaanse singer/songwriter Danielle Nicole.

Muziek is haar met de paplepel ingegeven

Nicole is al lang geen onbekende meer ondanks het feit dat The Love You Bleed pas haar derde soloalbum is.  Voor die tijd vormde ze met haar twee broers Kris en Nick Schnebelen de band Trampled Under Foot, een populaire band uit Kansas. De kinderen groeiden op in een muzikaal gezin met een vader die blues gitaar speelde en een moeder in Little Eva & The Works zong. The Love You Bleed is eigenlijk pas haar derde album maar evengoed zijn de verwachtingen hoog want de voorgaande albums leverden Danielle Nicole maar liefst zeven Blues Music Awards op, een nominatie voor een Grammy en sinds 2017 een vermelding in de Kansas Music Hall of Fame! Voor dit album omringde ze zich weer met een aantal klasbakken van muzikanten waarvan de belangrijkste Brandon Miller (tevens echtgenoot) op gitaar, Damon Parker op keys en G-Go Ray op drums zijn. Daarnaast is Danielle Nicole naast zangeres ook de bassist van de band.

Blues, Soul en Southern Rock

De twaalf nummer tikken bijna een uur speeltijd aan en nergens gaat The Love You Need vervelen. Het opent met het stuwende ‘Love On My Brain’, meer Blues dan Soul, met stevig drumwerk van Ray en een fijne gitaarsolo van Miller als visitekaartje. Vervolgens wordt de eerste Soul-kaart gespeeld met de uptempo single ‘Make Love’ en ook deze jas past de Amerikaanse als gegoten. Centrale thema is geen gehoor geven aan pijn en het altijd terug kunnen vallen op de liefde en je familie tijdens lastige momenten en het Hammondorgel is bij dit nummer de absolute kers op de taart. En als we vervolgens getrakteerd zijn op de indringende Soulballad ‘Right By Your Side’ daalt nogmaals het besef in dat al die gewonnen prijzen gerechtvaardigd zijn en een bevestiging van haar talent.

Eén prachtige, akoestische cover

En zo gidst de uit Kansas City afkomstige Danielle ons door dit derde album. Op de “Southern Rocker” ‘Head Down Low’ hoor je dat er met analoog opnameapparatuur is gewerkt en met de enige cover ‘A Love Is Forever’, oorspronkelijk van Etta James en hier helemaal akoestisch uitgevoerd, worden we oprecht verrast. Enkele van de hoogtepunten zijn het midtempo ‘How We Did Get To Goodbye’, waarbij echt alles in balans is en de romantische ballad ‘Say You’ll Stay’ met fraaie strijkers en wederom mooi gitaarspel van Miller. Dat Danielle over een krachtige stem met een ongekend bereik beschikt bewijst ze door het gehele album maar voor diegene die nog twijfelt zijn de uithalen op ‘Fool’s Gold’ voldoende om die laatste twijfel weg te nemen. Hoe mooi is het dan om af te sluiten met ‘Young Love On The Hill’, een heel fijn Countryfolk-nummer waar de stem van Danielle zo helder klinkt dat de zon ineens gaat schijnen. The Love You Bleed is meer dan een Blues en/of Soul album en Danielle Nicole Schnebelen en haar band leveren echt een fijne plaat af die aandacht verdient en bij elke luisterbeurt beter wordt. Veel luisterplezier!

5 februari 2024