Get Real is de titel van het debuutalbum van de band CVC die afkomstig is uit Wales. Een onopvallende hoes maar zeker geen onopvallend album van deze veelbelovende zeskoppige ban

70’s sound

CVC is genoemd naar Church Village, een klein dorpje in Wales waar de zes bandleden hun roots hebben. Na de eerder uitgebrachte EP Real To Real is daar nu het volwaardige debuutalbum Get Real dat met beperkte middelen is opgenomen. De heren zijn erin geslaagd een eigen geluid te ontwikkelen. Naast zanger Francesco Ori horen we ook beide gitaristen vocalen voor hun rekening nemen hetgeen een sterke troef blijkt te zijn. Meteen bij de hele fijne opener ‘Hail Mary’ word je gegrepen door een gevoel van nostalgie. Is dit werkelijk een debuutalbum van een band die pas enkele jaren bestaat of luisteren we naar een afgestofte en opgepoetste plaat van een band uit de jaren ’70? Dat eerste dus, waardoor we meteen alert zijn en verwachtingsvol naar de rest van Get Real. Met de eerde uitgebrachte single ‘Winston’ krijgen we wederom een pareltje voorgeschoteld en de combinatie van psychpop en een vleugje Westcoastsound zorgt voor een nog bredere glimlach.

Soul, Indierock en Doo-Wop

Bij ‘Knock Knock’, met een prettig funky gitaarriff, is er een deja-vu naar Steely Dan en bij het “Doo-wop” achtige ‘Anogo’ wordt duidelijk dat The Beach Boys absoluut één van de grote inspiratiebronnen zijn van deze verrassende band. Dat funky karakter komt overigens wel vaker terug zoals bij het uiterst aanstekelijke ‘Mademoiselle’. Naast zanger Orsi ook beide beschikken ook beide gitaristen David Basse en Elliot Bradfield over een aangename stem en als de heren hun vocale krachten bundelen krijgen we fraaie harmonieën. Constant heb je het gevoel dat er een soort van 70’s zweem over deze plaat ligt waarbij de harmonieën en de fijne gitaarmelodieën bepalend zijn. Het uiterst soulvolle ‘Music Stuff’ is één van de hoogtepunten maar CVC schakelt even zo makkelijk over op aanstekelijke Indierock zoals bij ‘Good Morning Vietnam’ en het stuwende ‘Docking The Pay’.

Spontaniteit en originaliteit

Bij de afsluiter ‘American Ultra’ wordt nog maar eens duidelijk hoe mooi de stemmen van de drie zangers bij elkaar kleuren. Toch blijft single ‘Sophie’ waarschijnlijk de beste track; het schijnt over de vriendin van Daniel Jones te gaan die erg goed kan zingen maar dat niet met de band wil doen. Het levert wat leuke gesproken zinnetjes op die de spontaniteit van CVC nog maar eens benadrukken. Na bijna 45 minuten speeltijd stappen we uit de tijdscapsule en staan we een hele fijne luisterervaring rijker weer met beide benen op de grond. Get Real van CVC noteren we alvast als één van de muzikale verrassingen van dit nog prille muzikale jaar. Veel luisterplezier!

14 januari 2023