Cowboy Junkies – Songs of the Recollection

Het was eind jaren 80 dat de Canadese band Cowboy Junkies hun tweede album The Trinity Session uitbracht. Een album waarmee deze band wereldwijd doorbrak. Alan Anton en Michael TImmins waren met broers Peter en John de basis voor deze Junkies. Met zus Margo als zangeres weet de band een heerlijke mix van country, folk met een vleugje pop te brengen.

Het past in het plaatje van acts als Texas of 10.000 Maniacs. Met songs van Lou Reed, Hank Williams of Bruce Springsteen veroverden ze de wereld. Vreemd genoeg is dit aan Nederland voorbij gegaan terwijl de band in de rest van de wereld de edelmetalen binnensleepte.

Afgelopen jaren verscheen er weer nieuw werk van de act op het Latent Proper label en dat is opgemerkt door V2. Hier kan de band op een  groot indie label weer de aandacht vragen die ze verdienen. Met een cover album weet men een eigen draai te geven aan beroemde songs als ‘Five Years’ van David Bowie, No Expectations van the Rolling Stones en ‘Don’t Let It Bring You Down’ en ‘Love in Mind’ van Neil Young. Verder geeft de familie een mooie ode aan de te vroeg overleden en bevriende Vic Chesnutt met ‘Marathon’.

Naast een mooie versie van Bob Dylan’s ‘I’ve Made Up My Mind’  en ‘The Way I Feel’ van Gordon Lightfoot kent het album ook verrassende songs als Ooh Las Vegas van Gram Parsons en ‘Seventeen Seconds’ van The Cure.

De warme sound en heerlijk ontspannen stem van Margo brengt nog steeds dat Cowboy Junkies een eigen geluid weet te produceren. Het is dan ook een heerlijk album met bekende (soms onherkenbare) liedjes.

28 maart 2022