Binnen die haast onuitputtelijke vijver van singer/songwriters binnen het Country-genre is de 23-jarige Conner Smith één van de veelbelovende namen. Onlangs was daar zijn debuutalbum, Smoky Mountains.

Tik-Tok

Met Thomas Rhett heeft de jonge Amerikaanse Smith een meer dan goede mentor en het is dan ook niet vreemd dat we tussen de sound op dit debuut dwarsverbanden horen met de muziek van Rhett, overigens ook niet de minste. De doorgewinterde Rhett nam Smith mee op tournee om zijn pupil nog beter voor te bereiden. Ook hier hielp het platform Tik-Tok een handje want Smith’s uit 2021 daterende single ‘I Hate Alabama’ kreeg en tweede leven en werd een hit. Smith timmert al enkele jaren aan de weg en bracht al een handvol singles uit die we ook op Smoky Mountains terug vinden, aangevuld met nieuw werk en in totaal twaalf nummers.

Duet met Hailey Whitters

Country is een complex en met name in de VS een ongekend populair genre al zijn daar de meningen wel eens over verdeeld. Smith kiest voor een geluid met rockelementen naast de traditionele ingrediënten als de “ fiddle” en dat alles wel overgoten met een subtiel commercieel en radiovriendelijk sausje. Opener en titelsong ‘Smoky Mountains’, ‘I Hate Alabama’ en ‘Creek Will Rise’ zijn wat dat betreft richtinggevend. Maar Smith heeft meer in zijn mars zoals op het rustige ‘Roulette On The Heart’ waar hij door Hailey Whitters, ook een aanstormend talent, vocaal wordt bijgestaan. Ook bij het rustigere werk komt zijn warme stem prima tot zijn recht en nummers als ‘Meanwhile In Carolina’, ‘Boots In The Bleachers’ en ‘ Regret In The Morning’ met een smaakvolle pedalsteel zijn prima countrysongs.

Aangename kennismaking

Smoky Mountains is dus een mix van bekend en nieuw werk maar voor de gemiddelde Nederlander zal deze uit Nashville afkomstige artiest toch een nieuwe naam zijn. Met de tempowisselingen behoort  ‘Take It Slow’ tot éen van de betere liedjes en ook  ‘Baby I’ steekt ver boven het maaiveld uit. Smoky Mountains is een meer dan aangename eerste kennismaking met Conner Smith en eigenlijk zijn we nu al wel benieuwd naar een volgende plaat met geheel nieuw werk. Overigens, Country is een hele mooie en diverse muziekstijl. Veel luisterplezier!

18 februari 2024