Na een nieuw album van Hooverphonic is er nog meer muzieknieuws te melden vanuit onze Zuiderburen. The Signal is het derde album van het Electro pop-duo Compact Disk Dummies waarmee een mooi zomer zich aankondigt!

Groots in België

In België zijn de broers Janus en Lennert Coorevits gevestigde namen onder hun muzikale alias Compact Disk Dummies. Misschien moeten we zelfs wel “grootse” namen vermelden. Sinds hun overwinning bij Humo’s Rock Rally in 2012 was er in 2016 het debuutalbum Silver Souls en tijdens de pandemie werd Neon Fever Dream uitgebracht. Hun populariteit is in de loop der jaren alleen maar gegroeid en ze mogen zo’n beetje elk groot festival op hun palmares schrijven. Ze stonden op menig groot podium zoals Pukkelpop en Werchter. Met The Signal zetten ze hun volgende stap waarbij ze in de productie onder andere bijgestaan worden door Michael Declerck (o.a. Justice), Wieger Hoogendorp (Goldband) en Jens Van Der Meij (Froukje).

Onder die laag van glans…

Opener ‘Solàr’ is een mooie opmaat voor de rest van het album. Op een uiterst dansbare beat is het vooral het vrolijke gevoel en het verlangen naar de zomer dat overheerst. De strijkers geven het nummer een extra twist mee en onder de ogenschijnlijke laag van glans en glazuur horen we dat het over “Lodewijk de Zonnekoning en zijn paleis in Versailles gaat……  En ook bij het o zo dansbare en opgewekte ‘Like A Turtle On It’s Back’ snijden de heren een onderwerp als “mentale gezondheid” aan als we ze het volgende horen zingen: “And That’s Just How I Feel / Like A Turtle On Its Back / Feel Like A Car With No Wheels / I Have A Panic Attack”. Kortom, de heren durven dus ook wat serieuzer te zijn.

Weinig momenten van rust

Maar toch is The Signal vooral een fijne Electropop plaat die de zon laat schijnen, een glimlach op je gezicht tovert en waarbij iedereen zijn beste dansmoves kan tonen. Nummers als de stuwende single ‘There’s No Sex Without You’, het uiterst catchy ‘Where We Go (Calypso) maar vooral de titelsong zijn aanstekelijke nummers waarbij stilzitten geen optie is. Ondertussen is er dan die andere single, ‘fomo’, die een zware beat leunt en ‘Ballet Dancer’ wrodt gekenmerkt door opzwepende ritmes. Richting het einde wordt er dan toch wat gas teruggenomen bij het wat lome ‘Do It Again’ maar dat doet de plaat goed. De ruim vijf minuten durende afsluiter ‘Underwater’ bewijst nog maar eens wat de broertjes in hun mars hebben; het knap opgebouwde nummer zorgt dat je als het ware in een soort roes komt waar de liefde overwint (‘Honey There’s A Mountain In My Mind / Promise The View Is Worth The Climb”). The Signal is een erg geslaagde plaat met het oog op de naderende lente en zomer. Het klinkt fris, ontwapenend en wellicht is dit ook de doorbraak van de Compact Disk Dummies in Nederland. Veel luisterplezier!

Live:
27 april :Eindhoven – Koningsdag buiten: Effenaar
31 mei : Hulst – Vestrock