Het debuutalbum If My Wife New I’d Be Dead van de Ierse Ciara Mary-Alice Thompson reikte vorig jaar meteen tot de no. 1 status in de Ierse hitlijsten. Nu, ruim een jaar later, is er met Crazymad, For Me, een meer dan volwaardige opvolger!

Conceptalbum!

De 27-jarige Ierse singer/songwriter Ciara Mary-Alice Thompson, afgekort en artiestennaam CMAT, maakte vorig jaar indruk met haar debuut. Niet alleen haar album, ook haar liveoptredens waren stof voor een goed gesprek en voor haar opvolger kiest ze voor een conceptueel ontwerp; de nu 27-jarige CMAT ziet op Crazymad, For Me een 20 jaar oudere versie van zichzelf die een tijdmachine heeft ontworpen waarmee ze terug in de tijd kan reizen. Haar intentie is om teug te gaan in de tijd om die destructieve relatie te kunnen voorkomen. In dit sprookje hapert de tijdmachine regelmatig en uiteindelijk valt dit onvervalste break-up album uiteen in drie “chapters”; de woede richting de ander, het reflecteren op jezelf en het besef om uiteindelijk een en ander te accepteren en verder te gaan met je leven.

Warm, rijk georkestreerd en met humor

There’s CMAT and then there’s Ciara. CMAT is just big Ciara: a very, very, very confident version of me. And who is the most competent person in the world and has never done anything wrong in her life, I will never accept that she’s ever done anything wrong” vertelde Ciara onlangs in een interview. De tijdreis die ze tijdens dit conceptalbum in twaalf songs doormaakt is muzikaal ambitieus en rijk georkestreerd en voorzien van de nodige, soms zwartgallige, humor en metaforen en verpakt in een heerlijk pop en souljasje. Een vleugje Country mogen we overigens niet vergeten. Het album kent met ‘California’ en ‘Phone Me’ een sterk eerste deel met een fraaie instrumentatie en die warme stem van Ciara die soms herinneringen oproept aan Stevie Nicks of Lissie. Vervolgens is daar de meer piano-georiënteerde ballad ‘Vincent Kompany’ waarbij ze op een heerlijke manier de humor in haar teksten verwerkt als ze ons vertelt dat ze een kapsel zoals de Belgische voetballer wil. (“I Was Crazy Back Then / Cut All My Hair Off Trying To Look Like Vincent Kompany”)

Hoog niveau

Het wat meer ingetogen en semi-akoestische ‘Such A Miranda’ (waarin ze zichzelf vergelijkt met het gelijknamige personage uit Seks And The City) is fraai, ‘Rent’ is intiem, ‘Torn Apart’ is minimalistisch en bij ‘Whatever’s Inconvenient’ horen we zelfs een vleugje Country terug. Want als iets bevestigd wordt op Crazymad, For Me is het wel dat CMAT gewoon alle stijlen aankan. Luister maar eens naar het uitermate complexe en indringende ‘I … Hate Who I Am When I’m Horny’- waar een vergelijking met Kate Bush gedurfd maar gerechtvaardigd is. Kortom, zo hoog wordt de lat gelegd want bij het vlotlopende ‘Stay For Something’ is het alsof we een jonge Stevie Nicks horen. Centraal op het album vinden we dan de al eerder uitgebrachte single ‘Where Are Your Kids Tonight’, een ijzersterk duet met John Grant en één van de beste nummers van het album. Met een piano op de voorgrond die voor de vrolijke noot zorgt wordt met ‘Have Fun!’ het album afgesloten en is de boodschap van CMAT aan ons dat het leven toch doorgaat. Crazymad, For Me is absoluut één van de beste popalbums van dit muzikale jaar waarbij elk nummer zijn eigen verhaal vertelt en Ciara moeiteloos diverse muziekstijlen met elkaar verweeft. We hebben hier absoluut met een nieuwe ster te maken. Veel luisterplezier!

19 oktober 2023