Chickenforce is een project uit 2021. Nee, het is geen Chickenfoot of de gekkigheid van een mix van rock en vogeltjes dans. Het is Fries bloed verenigd in een kakelend huis in Leeuwarden.
Wanneer Nico Outhuise (de Kast),  Rik Meijer (Jan Giro) en Gooitzen Greidanus elkaar weer ontmoeten ontstond er een idee om een blues rock album op te nemen. Dit met diverse Friese muzikanten als gast. Auke Busman ( Twarres) Fokke de Jong, Jack Bottleneck en anderen werden hiervoor gevraagd. Het idee was een lp uit te brengen op een eigen label. De wens van Rik Meijer ging invervulling bij het uitbrengen van CHickerforce 1.

Nu ligt er een vervolg album met veelal dezelfde gasten. Met Minke Adema als zangeres trapt zij het album af met de Ike & Tina Turner cover ‘Fool in Love’. Het is dan ook een cover album met heerlijke blues en rocksongs van toen.  Naast ’Humming Bird’ van Leon Russel) en Stretch ‘Why Did You Do It’ weet de band het album te laten swingen met blazers koortjes in ‘Need Never Get Old’ van Nathaniel Rateliff.

Het album is dan ook een lekkere mix van rock en blues van toen en nu. Het klinkt goed en is opgenomen in hun eigen studio. Rolling Stones ‘Midnight Rambler’ of het heerlijk gitaar song ‘Love You Like A Man’ zijn niet de meest doorgaans covers, maar zijn heerlijke songs. Met dit album kan Meijer zijn wens nog eens bestempelen met een prima album. Al is het een cover album.

Het zou mooi zijn dat deze heren hun creaties van eigen product gaan brengen. daarvoor zit er voldoende kwaliteit in deze samenwerking.

2 november 2023