Er is een nieuwe ster opgestaan; de in LA opgegroeide Britse Celeste, die ook nog Jamaicaanse- roots heeft, heeft haar debuutalbum Not Your Muse uitgebracht. Celeste Epiphany Waite is haar volledige naam en in 2019 brak ze door. Ze werd tot BBC Sound of 2020 gekozen én was één van de ontdekkingen van de Brit Awards. Met enige vertraging door de pandemie is daar nu eindelijk dat lang verwachte debuutalbum.

Soul, Pop en R&B

Het advies is om als opwarmer de nummers ‘ Love is Back’, ‘A Kiss’ en ‘The Promise’ te luisteren. Het is meer dan waarschijnlijk dat je dan meteen overtuigd bent van het talent van deze Britse zangeres en met deze drie songs nestelt ze zich qua sound ergens in de driehoek Amy Winehouse, Adèle en Lianna La Havas. Een ongekende sensatie op een debuutalbum waarbij Soul, Pop en R&B moeiteloos met elkaar versmelten, gedragen door die stem van Celeste die dat heerlijke trillinkje heeft dat ook zo karakteristiek voor Amy Winehouse was. Haar eerder uitgebrachte single ‘Stop This Flame’ is natuurlijk lekker uptempo en kennen we ook als belangrijkste themanummer van Sky Sports van afgelopen winter. Ze schrijft en zingt over universele thema’s als liefde, eenzaamheid en relaties maar doet dat op een zeer authentieke wijze waarbij de liedjes tot een ongekend hoog niveau gepromoveerd worden.

Buitencategorie

Maar los van deze vier nummers is het album een heerlijk warm bad en klinkt Celeste ongelofelijk zelfverzekerd. Openen doet ze met het prachtige, innemende ‘Ideal Woman’ en meteen is daar dat ietwat rauwe trillinkje in die stem maar verrast ze vriend en vijand ook met die hoge noot die ze moeiteloos haalt. Vervolgens is daar ‘Strange’, het nummer waarmee ze in Engeland doorbrak en waar de vergelijking met Adèle je niet zal ontgaan. En zo weet ze al snel te overtuigen want ook met het vintage klinkende ‘Beloved’ bewijst ze tot de buitencategorie te behoren. Maar natuurlijk kent het album een aantal groovy, uptempo songs waarbij het lastig stilzitten is. Luister maar eens naar het al eerder genoemde ‘Stop This Flame’, maar ook een nummer als ‘Tonight, Tonight’ is heerlijk dansbaar.  ‘Tell Me Something I Don’t Know’ is een catchy popnummer met de nodige soul en bij de prachtige titelsong laat ze nog eens weten dat ze een zelfstandige vrouw is als we haar “I’ll let you know when I need you to liberate me / “I’ll hold my pose, but I’m not your muse” horen zingen. Het nummer kent een prachtige opbouw en is absoluut één van de powerballads op het album. Met het akoestische en smaakvolle ‘Some Goodbyes Come With Hellos’ sluit ze op een meer dan overtuigende wijze deze kennismaking af.

Not Your Muse is door de muzikale schoonheid en de bijzondere stem van Celeste een overweldigend album geworden. Celeste schreef aan alle nummers mee dus het is niet alleen de stem maar ook haar schrijverstalent dat op dit album aan de wereld wordt getoond. De tijd zal het leren of we hier met een eendagsvlieg te maken hebben en dit album een toevallig hoogtepunt is, maar de kans dat hier een ster geboren is lijkt groter. Naast de reguliere uitgave is er een luxe versie is met 9 extra nummers. Een absoluut topplaat. Veel luisterplezier.

6 januari 2021