Brian Fallon – Night Divine

Traditioneel is de maand november ook de maand van kerstreleases. Brian Fallon, singer/songwriter en voormalig frontman van The Gaslight Anthem gebruikte de quarantaineperiode om toch een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan; het maken van een album met kersliedjes en klassieke hymnes. Op de tien liedjes op Night Divine ligt de nadruk op kerst maar het zijn toch ook vooral de klassieke hymnes die door de sobere benadering prachtig worden neergezet door de 41-jarige Amerikaan.

Geen vrolijkheid, geen kerstbelletjes

Fallon opent met twee klassieke hymnes die we allemaal kennen; ‘Virgin Marie Had One Son’ en ‘Amazing Grace’. Vooral eerstgenoemde heeft hij zichzelf eigen gemaakt door een mooi kabbelend gitaarriff te schrijven en dat als basis te gebruiken en zijn uiterst sobere versie van het wereldberoemde ‘Amazing Grace’ is er wel één die beklijft. Op dit album horen we een zeer ingetogen Fallon, soms zelfs wat fluisterend, waardoor ook de klassieke kerstliedjes een andere lading meekrijgen dan dat we vaak gewend zijn. Geen vrolijkheid, geen belletjes, maar wel heel mooi ingekleurde versies van ‘O Holy Night’, ‘The First Noel’ en ‘Silent Night’

Gekoesterde muzikale herinneringen van Fallon

In een interview vertelde Fallon over dit toch wel bijzondere album: “Deze nummers zijn enkele van mijn meest gekoesterde muzikale herinneringen, en ik hoop dat mensen zich er niet alleen in de komende weken toe kunnen wenden, maar ook wanneer ze behoefte hebben aan een beetje rust of troost”. Maar het is dus niet een uitgesproken kerstalbum want naast het eerder genoemde ‘Virgin Marie Had One Son’ en ‘Amazing Grace’ vinden we nog een aantal klassieke hymnes terug zoals ‘Nearer My God, To Thee’ waarbij Fallon zich op piano begeleidt of ‘Sweet Hour Of Prayer’ met Fallon op akoestische gitaar. Ook afsluiter ‘The Blessing’, met een kleine vocale bijrol voor zijn moeder, wordt op een zeer bescheiden maar respectvolle manier door Fallon neergezet

Eindoordeel Night Divine

Verwacht geen vrolijke kersgeluidjes versierd met belletjes op Night Divine want dit album is juist alles wat dat niet is. Maar het is juist die ingetogen sfeer die de Amerikaan weet neer te zetten die perfect past in de huidige tijdsgeest en die ervoor zorgen dat de tien nummers feitelijk tijdloze uitvoeringen zijn geworden. Veel luisterplezier.

22 november 2021