Het vierde album van de Zuid Afrikaanse singer/songwriter Bongeziwe Mabandla heeft de titel AmaXesha meegekregen. Ook dit album kent zijn oorsprong tijdens de pandemie en ook dit nieuwe album is doordrenkt met de ‘Afro-Indie’ sound van deze sympathieke Zuid-Afrikaan; een smaakvolle mix van Folk, Soul, R&B en dat verweven met muziek uit zijn roots waarmee er een vervolg gegeven wordt aan zijn enthousiast ontvangen laatste album Limini uit 2020.

Muziek = emotie = universeel

Laten we vooropstellen dat het een universele wet is dat muziek je kan emotioneren. Dat uitgangspunt hanteren we ook bij dit nieuwe album van Mabandla want tekstueel zijn de 14 tracks niet te volgen aangezien hij alles in de Zuid Afrikaanse taal Xhosa zingt. Hier en daar zijn wat flarden van gesprekken verwerkt in het Engels, maar daar blijft het wel bij. De opener ‘Sisahleleni’ (1en2) vormen de hernieuwde kennismaking met zijn innemende stem, de Afrikaanse roots. Zelf zegt hij hierover: ”It’s one of those songs you listen to and never really digest the lyrics. Turns out, the maskandi classic has “the most heartbreaking lyrics that you can ever imagine”.  Vervolgens is daar het ritmische ‘Ukuthanda Wena’, waarbij hij op een natuurlijke wijze elektronische en akoestische elementen met elkaar verweeft en met de trommels toch weer die Afrikaanse touch verwerkt.

Soms persoonlijk

Soms neemt Mabandla ons mee in zijn gedachten zoals bij ‘Xesha’ dat in een drietal soundscapes wordt opgedeeld met wat gesproken tekst, een deel met een orgel en fluitende vogels. Daarentegen is het ‘Ndikhale’ uiterst ritmisch met een fraaie akoestische gitaar als richtingwijzer en is het hier lastig om stil te blijven zitten. Maar het zijn toch vooral de wat rustigere nummers die echt beklijven zoals het weidse en het zeer persoonlijke ‘Thula’ dat over de relatie met zijn moeder gaat. Want relaties vormt het centrale thema op dit vierde album waarbij de albumtitel Amexesha vrij vertaald “Te Tijd’ betekent. En die tijd moeten we dan weer zien in het perspectief of en hoe we energie willen steken in het eventueel herstellen van een relatie. Zijn we bereid om daarvoor te vechten? Andere fraaie liedjes zijn het ingetogen ‘Soze’, het met percussie omgeven ‘Hamba’ en het eigentijds klinkende ‘Libali’. Mabandla levert een nieuw muzikaal hoofdstuk af en bewijst dat hij in zijn eigen taal kan ontroeren. Veel luisterplezier!

6 juni 2023