Wanneer Omar Moctar zijn talent als gitarist wil ontwikkelen richt hij een band op. De band krijgt de middle-name van de man Bombino en is nu gevestigd in Algerije. Als vluchteling vanuit Niger ontwikkelt hij zich tot een van de beste gitaristen van dit moment.

Traditionele Noord Afrikaanse sound met Europese klanken

Het nieuwe album Sahel kent een muzikale ontwikkeling van de band. Daar waar de eerste albums meer de Noord Afrikaanse tint kent, voert dit album al meer een Europese sound. Wanneer we ‘Si Chilan’, ‘Darfuq’ en ‘Itisahid’ beluisteren komen de Westerse klanken meer aan bod. Natuurlijk  blijft de Noord Afrikaanse klanken op dit album de overhand houden met ‘Itisahid’ en het openingsnummer ‘Tazidert’.

De traditionele sound dat we van Afrikaanse acts kennen komt hier in het ‘Alwana’ terug. Het herkenbare ritme en de quasi klagende klanken in deze songs zijn mooi. Daar waar Cheb Khaled in de jaren 90 de deur voor dit geluid in Europa opende zien we nu een mooie mix dat deze wereldklanken tot een maakt.
dat maakt Bombino juist ook zo bijzonder en mooi.

Live

De band staat in passende kleding en gewaden op het podium en laat de tent snel swingen. De gitaarintro’s zijn voor deze band herkenbaar en met de solo’s weet Moctar zich op de kaart zetten. Daar waar ooit Mark Knopfler zijn herkenbaar gitaargeluid liet klinken, geldt dit nu voor Bombino. Van felle muziekstukken als  ‘Aitma’ naar het heerlijk dromerige ‘Ayo Nigla’. En het is allemaal even betoverend. De sound wordt nu de Desert blues genoemd en blues fans omarmen deze man alsof hij in het rijtje van John Lee Hooker en Bonamassa hoort.

Van Dan Auerbach naar David Wrench

Het album kent in mindere mate een blues sound. Toch is dit album het meest persoonlijke en politiek getint album. Dat vertaalt Moctar in het gitaarspel. Met de productie vna David Wrench van o.a. Talking Heads man David Byrne en Goldfrapp weet deze producer Bombino van de gebaande paden te halen en hen uit hun comfort zone te halen. Het is daarmee ook het meest verfrissend album geworden!

Bombino is te zien in Nederland

27 oktober Vera te Groningen
28 oktober Mezz te Breda