Ritchie Blackmore, de meester gitarist die beroemd is door de songs van Deep Purple. Wie kent niet de ‘Smoke On The Water’, ‘Black Night’ en ‘Child In Time’.  De meester schreef zijn songs op zijn kasteel in de Schotse hooglanden. Blackmore verliet Deep Purple om zijn Rainbow sky high te laten groeien. Met succes maakt de band prachtige albums. Wanneer het tussentijds niet met Deep Purple lukt komt Blackmore voor het album Perfect Strangers  terug.

Toch vond de man het na 10 jaar weer welletjes en start een project met zijn geliefde Candice Night. De verbinding is te vinden in  de Keltische muziek. Een vorm waarmee Blackmore als troubadour zich goed in kan vinden. Geen scheurend gitaren maar akoestische snaar instrumenten van allerlei soort. Het debuutalbum Shadow of the Moon is dan ook een juweeltje.  Met gast muzikanten als Ian Anderson op de dwarsfluit in ‘Play Minstrel Play’ of het mooie titelsong waar het album mee opent zijn songs die Blackmore in een ‘Magic World’ doet leven.
Stel je voor dat je gitarist bent en miljoenen hebt verdiend met alle rocksongs die als inspiratiebron voor veel gitaristen gelden. Soms zijn de songs al donker van aard en mysterieus in Deep Purple.  Dan neemt de meester stap om zich te verenigen met de tijd van het kasteel en de kloosters. Met een vrouw naarst zijn zijde die een stem heeft dat hier naadloos bij past. Zo wordt het instrumentale ‘Minstrel Hall’ een juweeltje en is het ‘Writing On The Wall’ een geheel andere versie dan de rock waarvoor het was geschreven.

Het is dan ook een mooi jubileum om dit album te vieren. Het was al een heerlijke album en nu klinkt het weer als nieuw. Hier kun je genieten van het prachtig gitaarspel van een meestergitarist en verdrinken in het licht van het kampvuur in The Shadow of the Moon.

3 april 2023