Black Honey, de band uit Brighton is terug met een nieuw album. A Fistful of Peaches is het derde album van dit viertal dat onder leiding van frontvrouw Izzy Bee Phillips inmiddels is uitgegroeid tot op zijn zachtst gezegd een “stevige” indierockact.

Diepe geheime in de psyche van Izzy Bee

A Fistful Of Peaches is het derde album van deze Britse band en naar eigen zeggen ook het meest persoonlijke. Vooral Izzy neemt ons mee in de diepe geheimen van haar psyche die soms in onnavolgbare teksten vorm krijgen. Het viertal onder aanvoering van frontvrouw Izzy Bee Phillips windt er geen doekjes om; ze vallen met het energieke en uitdagende ‘Charlie Bronson’ spreekwoordelijk met de deur in huis; gelukkig krijgen we door de tempowisselingen zo nu en dan nog tijd om adem te halen. Vervolgens gooit de band met ‘Heavy’ het over een andere bocht zonder het energieniveau los te laten; een fijne melodie als basis, Izzy die wat hoger zingt en wat catchy riffs zorgen dat we dit met recht een toffe Indierocktrack kunnen noemen. En zo volhard het viertal in stevige indierock met de nodige agressiviteit, waarbij men toch bewijst met regelmaat vindingrijk te zijn zoals bij ‘Up Against It’, waar Izzy openhartig over haar psychologische problemen is, en er een onvervalst stukje “spoken lyric” verwerkt wordt.

Intens en indringend

‘Rock Bottom’ loopt op een soepele baslijn en klinkt vertrouwd, ‘Cut The Cord’ schuurt tegen de Pop en is absoluut één van de betere songs en die andere single, ‘Out Of My Mind’ klinkt weer iets luchtiger. Zo blijft Black Honey vasthouden aan hun energieke sound en geloven in eigen kunnen en daar is niets mis mee natuurlijk. De albumcover is geniaal en deze stijl wordt in het bijgevoegde boekje met alle songteksten verder doorgevoerd. Het iets rustigere ‘Nobody Know’s kent een fraaie gelaagdheid waardoor het nummer spannend blijft. Daarna pakt het viertal de draad weer op en met ‘Tombstone’ en ‘Weirdos’, waar Izzy haar stem wat vervormd, wordt de intensiteit weer wat opgevoerd. A Fistful Of Peaches is een logisch opvolger van Written And Directed uit 2021 en het viertal uit Brighton bouwt gestaag verder aan hun carrière. Toch hoor je zo nu en dan ietwat nieuwe verkenningen zoals ook bij de afsluiter ‘Bummer’ wat voor nieuwe inzichten leidt. A Fistful Of Peaches is wederom een krachtige productie met vaak indringende drums, stevig gitaarwerk en teksten die niet altijd opbeurend zijn. Veel luisterplezier!

25 maart 2023