De Noord-Ierse singer/songwriter, gitarist en nog veel meer Ben Reel uit Noord-Ierland is in zijn thuisland en Engeland een alom gerespecteerd artiest en ook in Nederland en Duitsland heeft hij al wel een vaste voet aan de grond gekregen. Met Locked In & Live brengt hij een album uit dat vooral de periode tijdens de pandemie illustreert.

Live, studiowerk en een livestream

In 2020 was daar nog zijn negende album The Nashville Calling dat zoals de titel al aangeeft in Nashville werd opgenomen waar hij omringd werd door een aantal klasbakken van muzikanten zoals Garry Tallent van de E Street Band. Dit nieuwe album is waarschijnlijk een afsluiting van die vervelende periode die we allemaal nog niet vergeten zijn en omvat feitelijk drie delen; acht nummers die live opgenomen zijn tijdens het eerste optreden dat Reel met zijn band weer kon geven in het Lontas Theatre Castleblayney, zeven nummers die tijdens de Lock down zijn opgenomen en ook nog drie live-tracks die hij tijdens de pandemie via een livestream de huiskamers instuurde. Speelduur een uur en een kwartier dus alle gelegenheid om een goede indruk van Reel en zijn band te krijgen.

Rock, Soul en Blues…

Reel weet met al zijn ervaring als geen ander te laveren tussen diverse muziekstijlen en pakt net zo makkelijk Southern Rock op als Blues, Soul of andere stijlen uit het spectrum. ‘Darkness & The Light’ en ‘Up There In The Sky’ schuren tegen die rocksound aan terwijl ‘Like A Breeze’ een fraai staaltje soul is. Op het studio-deel vinden we met het reggae-achtige ‘U People’ en ‘Scoring Goals’ maar is toch echt de Bluesrocker ‘Isolation Blues’ die alle aandacht naar zich toe trekt. Overigens neemt Reel wel zelf het merendeel van het instrumentarium voor zijn rekening en horen we hem op gitaar, mondharmonica, basgitaar, percussie en op toetsen.

Bijzondere omstandigheden

En zo weet Reel steeds te verrassen en lijkt het wel een muzikale duizendpoot. Van de laatste drie nummers die hij tijdens een livestream speelde komen we een smaakvolle versie tegen van het Dylan-nummer ‘Oh Sister’ en een zeer ingetogen versie van Springsteen’s ‘Drive All Night’. Reel bewijst met dit bijzonder compilatiealbum nogmaals een begenadigd songwriter en muzikant te zijn. Een bijzonder album gemaakt onder bijzondere omstandigheden. Veel luisterplezier.

5 oktober 2022