De Ierse Ben Reel is een singer/songwriter die al enkele decennia aan de weg timmert. Haast onvermoeibaar en onverstoorbaar brengt hij met regelmaat albums uit waarbij hij zich vooral in het Roots/Americana/Folk en Rock-genre begeeft. Met Come A Long Way levert hij zijn 11e! studioalbum af.

Zijn 11e! album alweer

De sympathieke Ier is regelmatig in Nederland te vinden voor optredens en vanwege de voorliefde van Springsteen met zijn E-Street Band ontdekte deze recensent Reel toen hij in 2020 zijn album The Nashville Calling uitbracht. Niemand minder dan Garry Tallent, bassist van de befaamde E Street Band, maakte daar zijn opwachting en via deze weg werd de interesse voor de muziek van Reel gewekt. De afgelopen jaren waren er nog wat Live-registraties die werden uitgebracht maar nu is daar met Come A Long Way het 11e studioalbum met nieuw werk.

Gevarieerd palet aan stijlen

Ook nu wordt de singer/songwriter én multi-instrumentalist bijgestaan van zijn vaste begeleidingsband én zijn echtgenote Julieanne. Op zich blijft hij trouw aan zijn sound waarbij hij uit diverse muzikale vaatjes tapt. Zo zijn opener ‘Don’t Fight It Baby’ en ‘Hunter’ soepele Roots-rock georiënteerde nummers terwijl hij bij de ballad ‘Loretto On My Mind’ een klein uitstapje maakt naar Country. Dat de muziek van Reel qua sound gelinkt wordt aan die van Springsteen is niet vreemd en ook op Come A Long Way ontkom je niet aan enkele paralellen. ‘Hardwired Blues’, met een fijn stukje mondharmonica is zo’n track. Met ‘Let The Road Rise’ en ‘The finish Line’ schotelt hij ons een stukje Bluesrock voor en de titelsong is weer zo’n fraai stukje singer/songwriter werk.

Bijzondere reflectie

Bijzonder is het rustige ‘From The Day I Was Born; Reel neemt ons op geheel eigen wijze mee op een stukje wereldgeschiedenis sinds zijn geboorte; de opsomming van alle oorlogen en wereldwijde conflicten sinds 1971 is op zijn minst confronterend te noemen (Here comes 90s now the Gulf and the Balkans are in flames.- I’ve just turned 21). Verder is het akoestische ‘I Get it’ zeer smaakvol, mede door het knappe gitaarspel van Reel en de met gospel doorspekte afsluiter klinkt alsof deze recht uit het hart komt. Ben Reel bouwt gestaag aan een meer dan respectabele discografie en levert met Come A Long Way wederom een gevarieerd album af dat muzikaal en qua productie weer prima in elkaar steekt. Veel luisterplezier!

14 juli 2023