Ben Reel Band - Live @ JJ Smyths Dublin

Ben Reel Band – Live @JJ Smyths Dublin

De Ierse Ben Reel is een singer/songwriter die al enkele decennialang aan de weg timmert. Hij begeeft zich vooral in het Roots/Americana/Folk en Rock-genre en hij was onlangs nog in Nederland voor enkele concerten. Omdat optreden tijdens de pandemie niet mogelijk was gebruikte hij de vrijgekomen tijd om een bijzondere plaat te mixen en uit te brengen; Live@JJ Smyths Dublin.

Afgestoft en opgepoetste opname

We schrijven november 2013; Ben Reel heeft net zijn Darkness & The Light album uitgebracht en geeft met zijn band een optreden in de voormalige fameuze Jazz en Bluesclub ‘JJ Smyths’ in Dublin. Dat optreden heeft altijd ergens in een lade opgeborgen gelegen en is dus nu afgestoft, opgepoetst en als album uitgekomen. We kunnen het album ook als een soort nagedachtenis noemen aan de op 47-jarige leeftijd veel te vroeg gestorven eigenaar van de club, Brian Smyth. Net voor dat de wereld op slot ging verraste Ben Reel ons nog met het smaakvolle album The Nashville Calling waar onder andere ook de Gary Tallent van de E Street Band zijn bijdrage leverde en nu is daar dit toch op zijn minst verrassende album.

Nadruk op Darkness & The Light Album

Wat vooral opvalt is het spelplezier van de band en het feit dat je op deze liveregistratie hoort dat je hier echt naar een band luistert. Echtgenote Julieanne Black horen we als achtergrondzangeres, Michael Black op drums, Ronnie O’Flynn op bas, Mick McCarney op gitaar en John McCullough op orgel en piano sluit de line-up af. Dat het zwaartepunt van deze liveregistratie met zeven nummer ligt op het Darkness & The Light Light album is natuurlijk geen verrassing want dat album was op dat moment zijn meest recente. Met de titelsong van dat album wordt het concert geopend, gevolgd door ‘River Of Time’ en ‘What Is Done’. Verder is de setlist een mooie greep uit de eerdere albums die Reel uitbracht waarbij de nadruk op lekker uptempo nummers ligt maar waar Reel ook af en toe wat rustmomenten inbouwt zoals bij het mooie ‘Before Your Time’.

Beatles en Bob Dylan covers

‘One Of These Days’ en ‘All Souls Alive’ zijn twee heerlijk swingende nummers die hier dus al live gespeeld worden door Reel en zijn band terwijl ze pas in 2015 op het 7th album terug te vinden zijn als studio-opname. Ondanks zijn brede repertoire horen we ook twee covers terug; de Beatles’ klassieker ‘A Hard Days Night’ die hier een fraai arrangement krijgt en daarnaast Dylan’s klassieker ‘The Times They Are Changing’ en op beide nummers horen we Reel ook op mondharmonica. Bij ‘Who You Are’ wordt er nog even met een kwinkslag vocaal de link gelegd naar die grote hit ‘Who Are You’ van The Who. De lekker rockende afsluiter ’This Is The Movie’ heeft wel wat symboliek in zich want dit nummer is eén van de nummers van zijn debuutalbum.

Een bijzonder verhaal en een bijzondere liveregistratie

Dit album is bijzonder door de muziek maar vooral ook vanwege het verhaal. Het album duurt bijna 1 uur en 20 minuten en nergens treedt verveling op. Ben Reel en zijn band zijn in topvorm en in het achterliggende verhaal maakt het bijzonder. Voor elke liefhebber van het Roots, Americana en Folkgenre een aanrader. Veel luisterplezier.

28 november 2021