In Nederland is hij nog relatief onbekend en de release was hier nagenoeg geruisloos, maar in Noorwegen zijn ze overtuigd van zijn talent. We hebben het hier over de Noorse singer/songwriter Beharie die in zijn geboorteland omarmd wordt vanwege zijn eigenzinnige Soul en R&B-sound.

Verbroken liefde en het vinden van een nieuwe liefde

Are You There, Boy? Is de titel van zijn eerste volwaardige debuutalbum maar de Noor klinkt alsof hij al jaren vlieguren in de muziekscene heeft gemaakt. Hij bracht al enkele EP’s uit die dus al voor erkenning zorgden want hij mocht al een Spellemann-Prize, de Noorse variant van de Grammy, in ontvangst nemen. De productie is warm en soms rijk gearrangeerd en ondanks dat de invloeden van bijvoorbeeld John Legend hoorbaar zijn is het vooral een album van Beharie. De uptempo nummers zijn doordrenkt met Soul en R&B waarbij hij soms ook zeer persoonlijk en openhartig is. ‘We Never Knew’ vertelt over de verbroken liefde, het groovy ‘Desire’ gaat juist over het vinden van de liefde en ook ‘Nothing Lasts Forever’ heeft een uiterst aangename vibe. Opvallend is de frisheid van de productie, mede ingegeven door het hele strakke drumwerk en de funky klinkende gitaarriffs. Verder spreken nummers als ‘Daydreams’ en het sensuele ‘Deadly” met een stevige drumbeat tot de verbeelding.

Nieuwe luikjes worden geopend

De prachtige opener ‘Wake Up’ krijgt met fraai pianospel extra karakter waardoor het nummer wat neoklassieke invloeden meekrijgt en de perfect opmaat vormt voor al dat moois dat volgt. En soms verrast de Noor ons ineens zoals bij het lichtvoetige ‘Do I Ever Cross Your Mind?’ waar we ineens Braziliaanse invloeden horen en ons op het strand van Copacabana met een ondergaande zon wanen. Een andere verrassing is het vlotte en uptempo ‘Oh My God’. Daarnaast spreekt het rustige en wat Folkachtige ‘Don’t Forget Me’, met een bijdrage van de Nederlandse singer/songwriter Judy Blank, tot de verbeelding en zorgt voor wat extra balans. De Ierse Uly is de andere gastartiest op dit debuutalbum en die horen we bij de Soulballad ‘I Don’t Need To Tell You Everything’ bijdrage leveren. Want de stem van Christian Beharie voelt ook als een warme jas als hij het tempo terugschroeft zoals bij het wiegende ‘I Deserve It’ en de prachtige intieme afsluiter ‘Heaven’. Na elke luisterbeurt van Are You There, Boy? ontdekken we nieuwe luikjes en accenten en kunnen we niet anders concluderen dat de in Oslo woonachtige Beharie een indrukwekkend debuutalbum heeft afgeleverd. Een nieuw Noors talent kondigt zich aan en we zijn nu al benieuwd nieuw werk en om hem live aan het werk te zien en te horen. Veel luisterplezier!

1 december 2023