De naam Michael Joseph Nelson zal misschien niet meteen belletjes doen rinkelen maar onder zijn artiestennaam BANNERS is de singer/songwriter uit Liverpool de afgelopen jaren uitgegroeid tot een populaire singer/songwriter. All Back To Mine is de titel van zijn nieuwste album.

Gestaag geschaafd aan carrière

Zijn doorbraaksingle ‘Someone To You’ dateert al weer uit 2017 maar in 2020 werd deze single pas echt een hit. Jarenlang tourde hij door Noord Amerika en werkte hij gestaag aan zijn carrière. All Back To Mine de titel van het nieuwe muzikale hoofdstuk. Met de energieke single ‘Name In Lights’, waarin het vertrouwen in jezelf nog maar eens wordt aangestipt (“Come on, baby, you’re doing fine / Just be yourself and you’re gonna shine”), wordt dit “derde” album van de Brit geopend. En al die gereguleerde energie verpakt in dit meer dan weelderige arrangement werkt aanstekelijk. Vervolgens is daar met ‘Have You Ever Loved Someone’ nog zo’n vrolijke en dynamische meezinger, waarbij Nelson ook weer die krachtige kopstem van hem gebruikt. Want Nelson is gezegend met een bijzondere gave en beschikt over een indrukwekkend stembereik. Op dit nieuwe album van BANNERS staan een aantal nummers waar het energieniveau erg hoog is. Naaste de twee eerste tracks van het album horen nummers als ‘Broken Hearted’ en ‘There Goes My Girl’ ook tot de categorie energiek en dynamisch en stralen een soort van Powerpop uit.

Soms persoonlijke boodschap

De man uit Liverpool maakte in zijn jeugd deel uit van een koor en kan dan ook terugvallen op zijn bijzondere stem waardoor hij vocaal heel veel aan kan. Nummers als het met 80’s invloeden doorspekte ‘There Goes My Girl’ en het wat Folk-getinte ‘Tell You I Love You’ zorgen op All Back To Mine voor de nodige balans en verbinding. Met ‘C’est La Vie’, een meer dan vrolijke en zonnige track verrast Nelson ons oprecht. Maar de Brit is zoals gezegd ook in staan om ontroerende, emotioneel geladen liedjes te schrijven en echt beklijven. Luister maar eens naar de pianoballad ‘Life’s Just No Fun’ over het verliezen van die ene belangrijke persoon in je leven. Is dit nummer nog omlijst met strijkers, bij de afsluiter ‘All That You Made Me’ is het alleen Nelson en zijn piano en waarin hij zingt dat hij zonder bepaalde personen in zijn leven niet de persoon zou kunnen zijn die hij nu is (“You Picked Me Up Every Time That I Fell”).

Lily Meola

En binnen dat spectrum van meer ingetogen tracks kunnen we ook een nummer als ‘In Your Universe’ noemen, waarbij de invloed van Coldplay duidelijk is. Met ‘The Best View To Liverpool’ keert hij terug naar zijn geliefde geboortestad maar je kunt er ook heel makkelijk een liefdesliedje in terug horen. En dan is er natuurlijk nog dat duet; ‘Perfectly Broken’, oorspronkelijk als solo-single uitgebracht in 2020, is nu als meer dan geslaagd duet opgenomen met Lily Meola en is het romantische hoogtepunt van dit nieuwe album. All Back To Mine is een groeialbum. Geef het een aantal luisterbeurten want onder al dat vocale geweld van de eerdere genoemde meer dan dynamische nummers valt er veel moois te ontdekken. BANNERS Heeft een bijzonder talent én stemgeluid en als we daar even de tijd voor nemen dringt dat tot ons door. Veel luisterplezier!

BANNERS Live:
15 mei, Melkweg in Amsterdam
16 mei, Poppodium 013 in Tilburg