Bambara – Love On My Mind

Met Love On My Mind komt er een einde aan de stilte van bijna 2 jaar voor het postpunk-trio Bambara. Tijdens de pandemie opgenomen slaat het trio uit Brooklyn een iets andere weg in zonder dat dit ten koste gaat van hun energieke sound.

De bijdrage van Bria Salmena

De band bestaat uit bassist William Brookshire en de broertjes Blaze (drums) en Reid Bateh (gitaar, zang) waarbij natuurlijk Reid de meeste aandacht trekt als frontman van de band. Nog steeds klinken de nummers wat donker wat door de Lo-Fi achtige productie misschien nog wat versterkt wordt. Dit minialbum opent ijzersterk met het ‘Slither In The Rain’ waar een donkere synthlijn uit de jaren ’80 prachtig past bij de stem van Reid. Vervolgens houdt men de duisternis in stand maar gaat het tempo vijf versnellingen omhoog bij ‘Mythic Love’ en meteen is daar één van de verrassingen als we naast Bateh de vocale bijdrage van Bria Salmena horen. Het nummer bevindt zich ergens op het snijvlak van Rock ’n Roll en Punk maar het is vooral de stem van Bria die voor een fijn contrast zorgt. Met ‘Birds’ noemen we de al eerder uitgebrachte single en waarschijnlijk het hoogtepunt van het album. Drums, gitaren en bas zijn prachtig in evenwicht op dit toch wel onheilspellende liefdesliedje en Bateh zorgt ook hier dat de denkbeeldige hoofdpersonen op dit album steeds tot leven komen.

Een prachtige finale

De band had al eerder een EP opgenomen maar men vond de nummers niet sterk genoeg en zo begon het schrijfproces opnieuw. De band uit Brooklyn bewijst na Stray uit 2020 dat ze wederom in staat zijn een boeiend mini-album af te leveren want elk nummer is spot-on en de blazers vormen een verrassing. ‘Point And Shoot’ opent met synths maar ook hier blijft de duisternis alom aanwezig. De zangstijl van Bateh, die zichzelf hier qua zangstijl een soort van predikant aan meet, past perfect en geeft het nummer een nog wat mysterieuzer karakter. De afsluiter ‘Little Wars’ is heerlijk lui en de gitaren zorgen voor een haast desolate sfeer. Voeg daarbij de doorleefde, rauwe stem van Bateh versus het haast engelachtige stemgeluid van Bria en we hebben een prachtige finale. Veel luisterplezier.

Wharf Cat Records

10 maart 2022