Through And Through is het tweede album van de 28-jarige Jasmine Rose Williams, alias Baby Rose. In tegenstelling tot haar debuutalbum heeft Baby Rose nu in alle rust kunnen werken en het eindresultaat is een dynamisch R&B en Soul album met een vintage “touch”.

een tijdmachine

Through And Through was digitaal al eerder beschikbaar maar het fysieke album werd afgelopen weekend pas uitgebracht. Deels opgenomen in Nashville én deels in Los Angeles geeft de in Fayetteville, North Carolina geboren Jasmine een meer dan krachtig visitekaartje af. De elf knap uitgewerkte liedjes geven ons het gevoel dat we in een tijdmachine enkele decennia in de tijd terug geworpen worden, terug naar het analoge tijdperk. Natuurlijk zijn relaties en de liefde gewilde onderwerpen maar ook hoop is een thema. Het album heeft een ontzettend fijne “vintage” vibe en dat is niet vreemd aangezien Baby Rose deels voor analoog opnameapparatuur uit de jaren ’70 koos om dit authentieke geluid te kunnen creëren.

De illustere Amy Winehouse

De lome en zwoele opener ‘Go’ is teder en krachtig tegelijk en meteen is het wat analoge karakter zo typerend aanwezig en qua stem en intonatie is een vergelijking met de illustere Amy Winehouse niet ver weg. Vervolgens is daar ‘Fight Club’, één van de beste tracks van het album. Met een groovy baseline als basis wordt dit nummer gaandeweg uitgebouwd tot een hypnotiserende track waarbij je jezelf op de dansvloer helemaal kunt verliezen. Die analoge of “vintage” sound is niet helemaal vreemd want een deel van de opnames vonden plaat in de Revival at the Complex-studio van EW&F. Wat vooral opvalt is de soberheid van de productie. Baby Rose kiest voor pure oprechtheid zonder te veel opsmuk zoals bij ‘Dance With Me’, ‘Water’ en ‘Nightcap’. Strakke R&B en Soul waarbij de zangeres tot in het diepst van onze ziel weet door te dringen.

Een Grande Dame

De Amerikaanse kiest ook duidelijk voor variatie en met nummers als ‘Love Bomb’ en ‘Tell Me It’s Real’ trakteert ze ons op enkele “silky-soul”-ballads waar we misschien toch een vleugje Anita Baker in kunnen herkennen. Bij de meer dan gevoelige en indrukwekkende pianoballad ‘Stop The Bleeding’ neemt ze weer de persoonlijkheid van een Grande Dame aan en waarschijnlijk is deze ballad het hoogtepunt van Through And Through. Met het funky ‘I Won’t Tell’, dat door de fijne gitaarriffs kleur op de wangen krijgt, noemen we een floorfiller die met de rap van Smino juist weer wel eigentijds klinkt. Voor de afsluiter ‘Power’ kiest Baby Rose voor vocale harmonieën en wat gospelelementen om vocaal nog één keer te excelleren met die prachtige diepe stem. Through And Through is een prachtplaat geworden met R&B en Soul in hoofdletters geschreven. De fantastische stem, de productie en dat fijne “vintage”-sausje zorgen voor één van de beste album tot op heden van dit muzikale jaar. Veel luisterplezier!

29 mei 2023