Avril Lavigne - Love Sux

Avril Lavigne – Love Sux

De inmiddels 37-jarige Canadese singer/songwriter Avril Lavigne is terug met haar nieuwe album Love Sux. Natuurlijk kennen we haar van ‘Complicated’, de hit waarmee ze in 2002 doorbrak en die haar de status van tieneridool bezorgde.  Na een stilte van enkele jaren is Avril terug met haar zevende album waar we ook diverse gastartiesten terug horen.

Vanuit het niets een tieneridool

De Canadese zangeres werd beroemd op 16-jarige leeftijd met hitsingles ‘Complicated’ en ‘Sk8er Boi’, die haar tot ‘Pop Punk Princess’ promoveerden. Tussen 2002 en 2019 volgden zes albums, een Grammy maar ook een noodgedwongen pauze vanwege gezondheidsissues. Naast haar debuutalbum Let Go, het best verkochte album door een vrouwelijke artiest in 2002, wordt ook The Best Damn Thing als hoogtepunt uit haar carrière gezien. Maar nu is er dan dat nieuwe album Love Sux waarvan de single ‘Bite Me’ al eerder was uitgekomen en richtinggevend is voor de sound van dit zevende album; energieke Pop-punk met opwindend drumwerk van Travis Baker en gitaren waardoor je het gevoel krijgt dat Avril steeds in de hoogste versnelling uit je speakers knalt. Wat opvalt is dat ze het toch de wat softere en meer gepolijste sound van haar laatste album Head Above Water achter zich laat en teruggrijpt naar die ingrediënten die haar succes opleverden.

Vrijwel geen enkel nummer tikt de drie minuten aan

Nummers als de opener ‘Cannonball’, ‘F.U.’ en ‘Kiss Me Like The World Is Ending’ kunnen in één adem met het al eerder genoemde ‘Bite Me‘ vermeld worden en bevinden zich ergens op het snijvlak van Postpunk en aanverwante stijlen. Het feit dat vrijwel alle nummers nog geen drie minuten speeltijd klokken past prima in dit plaatje. De titeltrack is uiterst catchy en krijgt door het “na-na-na”-deel een hoog meezing gehalte maar ook hier toont Avril nog steeds over een echte “attitude” te beschikken. Naast de titelsong Love Sux is ‘Avalanche’ is één van de nummers die de nodige variatie brengt door de tempowisselingen en de persoonlijke ontboezemingen van de Canadese (“I wish my life came with instructions”).

Machine Gun Kelly en anderen

Op dit nieuwe album, waarbij verbroken relaties en hartzeer centraal staan, wordt Avril zo nu en dan bijgestaan door andere muzikanten die ook hun sporen hebben verdiend. Zo horen we bij ‘All I Wanted’ Mark Hoppus van Blink-182 en Blackbeard op het catchy en energieke ‘Love You When You Hate Me’. Bij het prijsnummer ‘Bois Me’ is ze wel heel erg boos op de jongens (“You got a sharp tongue, like a razor blade / You put a knife into my back and tried to write your name”). Op dit superstrakke nummer horen we overigens Machine Gun Kelly. Voordat we met het springerige en stuwende ‘Break Of A Heartache’ de plaat afsluiten is daar nog de enige en misschien wel verrassende powerballad ‘Dare To Love’. Love Sux is niet vernieuwend of baanbrekend en menig criticus zal zeggen dat we alles wel al een keer hebben gehoord. En dat klopt, maar we kunnen dit album ook anders benaderen aangezien Postpunk de laatste jaren langzaam maar zeker onderdeel is geworden van de mainstream.  En misschien is de energieke sound op dit album gewoon het DNA van Avril Lavigne. Het is in ieder geval vermakelijk en zeker niet saai. Veel luisterplezier.

28 februari 2022