De kans dat de naam Ashlyn Rae Willson, beter bekend onder haar artiestennaam Ashe, meteen herkend wordt is waarschijnlijk niet zo groot. Haar debuutalbum Ashlyn uit 2021 reikte net tot de billboard Top 200 maar de meeste bekendheid verwierf ze met haar nummer ‘Moral Of The Story’, afkomstig uit de Netflix-film To All The Boys: P.S. Onlangs zag haar tweede album, Rae getiteld, het daglicht.

Op zoek naar die eigen sound

Na een afgeronde studie Contemporary Writing and Production aan het prestigieuze Berklee College of Music in Boston in 2015 maakte ze regelmatig haar vocale opwachting bij verschillende producers en schreef ze mee aan nummers voor onder andere Demi Lovato. Ze bouwde gestaag aan haar carrière en in 2021 was daar haar debuutalbum maar vooral de al eerder genoemde single ‘Moral Of The Story’ zorgde voor het grootste succes tot op heden. Nu is er dan dat tweede album waarbij Ashlyn haar ontdekkingsreis verder vorm geeft en op zoek gaat naar haar eigen muzikale identiteit. De veertien tracks vormen een fijne combinatie van Pop, Country, Singer/songwriter en wat Classic Rock.

Duidelijke taal!

Na een korte instrumentale opening is het meteen raak; het uitermate catchy ‘Another Man’s Jeans’ heeft de ideale mix van country en pop en het lijkt alsof de Amerikaanse een ode wil brengen aan Sheryl Crow’s “All I Wanna Do”. Het nummer heeft zowel muzikaal als tekestueel veel overeenkomsten waarbij het thema “plezier voor twee” centraal staat. Vervolgens is daar met ‘Hope You’re Not Happy’ een echt break-up nummer waarbij Ashlyn haar gevoel wel erg duidelijk weet te verwoorden (The truth is / I hope you’re not happy without me / I hope it’s hard to get out of bed…I hope you’re not happy ever again). ‘Shower With My Clothes On’ belicht een ander perspectief van een verbroken relatie, met name de angst, en hier laat Ashe nog maar eens horen waartoe ze vocal in staat is. Het eerste deel van het album wordt met het uptempo ‘omw’ afgesloten en heeft een fijne 70’s vibe en zo weet Ashlyn ons toch te verrassen.

Persoonlijk verlies

Ook op het stevige ‘Angry Woman’ bijt Ashe nogmaals van haar af en hier verweeft ze haast achteloos wat rockinvloeden. Het tweede deel van Rae zorgt voor de balans met de zeer geslaagde pianoballad ‘Love You More’, de sfeervolle gitaartrack ‘Loose Ends’ met wat fraaie Folk invloeden en het wiegende ‘San Jose’, niet toevallig ook de geboorteplaats van Ashe. De laatste single ‘LoveI Is Letting Go’ is erg persoonlijk en bijgestaan door Diane Keaton vertelt Ashe ons openhartig over het verlies van haar broer vanwege zijn verslaving. Dat Ashe nog steeds onvoorspelbaar kan zijn bewijst ze met het uiterst poppy en opzwepende  ‘Emotional’ maar ook ‘It Can’t Be You’ is gewoon een prima popnummer. De relatief korte afsluiter ‘Fun While It Lasted’ begint nog als pianoballad maar wordt gestaag uitgebouwd naar een powerballad. Op Rae bewijst de 29-jarige Ashe dat ze op een subtiele manier meerdere genres kan laten samensmelten en haar creativiteit zorgt dat de optelsom van alle liedjes ver boven een voldoende uitkomen. Ashlyn Rae Willson levert een meer dan prima album af waarbij ze duidelijke ruimte over laat om zich verder te ontwikkelen en richting te kiezen. Veel luisterplezier!

30 oktober 2022