Het is zo’n album dat je wellicht op het eerste zicht links laat liggen, afgaande op de cover. Het debuutalbum Ride Or Die van het ARXX, een duo afkomstig uit het Britse Brighton, is echter een album dat juist wel de nodige aandacht verdient.

Geduldig aan de sound werken

Ze noemen zich een “queer”-duo en ontmoetten elkaar in Brighton. Op de albumcover presenteren ze zich gekleed in een soort van jumpsuit voor een verzameling palmen en kamelen. We hebben hier te maken met drummer Clara Townsend die in de woestijn en de luxe van Dubai opgroeide en gitarist Hanni Pidduck die in het kleine plaatsje Wiltshire ergens in Engeland haar jeugd doorbracht. Ze ontmoetten elkaar in Brighton, vormden een duo en de badplaats is nog steeds hun huidige woonplaats. De afgelopen jaren brachten ze wat singles en een EP uit en Ride Or Die is dan ook de eerste volwaardige release. In de tussentijd bouwde het duo een reputatie binnen de Britse DIY-scene op met hun energieke live-shows. Ze schaafden geduldig aan hun sound en Ride Or Die is het voorlopige eindresultaat naar de zoektocht.

Een potentiële hit-in-de-dop

Het advies is om dit album met een open vizier te benaderen want Ride Or Die zou best wel eens één van die verrassingen van 2023 kunnen worden. Het duo trekt met de opener ‘Baby Uh Uh’ meteen de popkaart met een refrein als een oorwurm maar schakelt vervolgens meteen door met het uiterst dansbare en haast pulserende ‘Deep’ dat het op elke dansvloer in Europa goed gaat doen. Maar er is meer dat we als catchy pop kunnen betitelen. Het aanstekelijke ‘God Knows’ blijft ook weer in je hoofd cirkelen, ‘Never Want To Go Back’ heeft een vleugje Lo-fi en bij de uptempo “break-up”-song ‘The Last Time’ is de pijn als het ware voelbaar (“But when I wake up there’s no ground beneath me”) maar die dansen we gewoon weg. Bij ‘Call Me Crazy’ horen we de samenwerking met Pillow Queens en dit is toch echt een potentiele hit-in-de-dop.

Een muzikale zoektocht

ARXX weet dus uit diverse vaatjes te tappen en bij ‘Not Alone’ en ‘Iron Lung’ horen wat Punk en New Wave terug, terwijl we bij de titelsong wat grunge en wat rockelementen vermengd worden. Toch zijn er dan weer momenten dat Hanna en Clara je op het verkeerde been zetten….. want naast al die uptempo nummers zijn er ook enkele momenten van rust. ‘Stuck On You’ is een echte “slowburner” met een voelbare onderhuidse spanning en de korte afsluiter ‘Outro’ is een soort soundscape geworden. Ride Or Die is oprecht een positieve, aangename verrassing. Waarschijnlijk is de muzikale zoektocht van ARXX nog lang niet afgerond maar met dit debuutalbum geeft de band een meer dan positief visitekaartje af. Geeft het een kans en wat luisterbeurten is mijn advies. Veel luisterplezier!

8 mei 2023