Arjen Anthony Lucassen is het creatieve meesterbrein achter projecten als Ayreon, Star One, Guilt Machine en The Gentle Storm. Als je misschien dacht dat hij niet nog meer inspiratie kon hebben voor nóg een project dan heb je het mis. Wat begon met een cover voor een Duits muziektijdschrift voor op een compilatie-album is uitgegroeid tot het project Supersonic Revolution. De band bestaat uit John Jaycee Cuijpers (Praying Mantis, Ayreon) op zang, Timo Somers (ex-Delain) op gitaar, Koen Herfst (o.a. Vandenberg, I Chaos) op drums en Joost van den Broek (o.a. ex-After Forever, Ayreon) op toetsen. Lucassen zelf heeft de baspartijen voor zijn rekening genomen.

Golden Age Of Music is een ode aan de seventies; aan van alles wat van invloed is op Lucassens leven en muziek. Dit zijn niet alleen muzikale invloeden, maar bijvoorbeeld ook personen en gebeurtenissen. Je kunt dit muzikaal terug horen, maar ook in de teksten. Dit maakt het album een muzikale ontdekkingsreis. Ik ga het hier niet allemaal uiteenzetten, want het is veel te leuk om het zelf te gaan ontdekken.

Inclusief de prelude bestaat het album uit elf originele nummers. Daarnaast zijn er vier bonustracks. Dit zijn covers van ‘Children of the revolution’ (T-Rex), ‘I heard it on the x’ (ZZ Top), ‘Fantasy’ (Earth, Wind & Fire) en ‘Love Is All’ (Roger Glover).

Lucassen weet altijd de kwaliteiten van de mensen om hem heen goed te benutten; de krachtige vocalen van Cuijpers, de strakke heavy metalgitaarriffs van Somers, het energieke en melodieuze toetsenwerk van Van den Broek en het sterke drumwerk van Herfst. Alle muzikanten komen goed tot hun recht.

Aan de ene kant is het weer wat anders dan bijvoorbeeld de progopera’s en spacemetal die je van Lucassen gewend bent. Aan de andere kant hoor je echt het energieke, melodieuze, progressieve en het verhalenvertellende geluid terug wat hij altijd brengt. En dat in combinatie met seventies muziek! Dit album laat maar weer blijken dat het zeker een Golden Age Of Music was.

18 juni 2023