Sinds haar debuut Fossils uit 2013 heeft singer/songwriter Aoife O’Donovan nog een drietal albums uitgebracht, waarvan Age Of Apathy uit 2022 de meeste indruk achterliet en misschien ook wel haar echte doorbraak betekende. All My Friends is de titel van haar nieuwste album dat vorige week uit kwam en waar de verwachtingen best hoog gespannen waren, mede vanwege het toch wel bijzondere en ietwat politiek getinte thema.

Een ode aan Carrie Chapman Catt

De Amerikaanse singer/songwriter met ook een Ierse achtergrond heeft voor dit album een speciaal thema gekozen én een aantal bijzondere samenwerkingen. All My Friends is politiek en feministisch gekleurd met als centrale thema het stemrecht voor vrouwen. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door ‘het huiskamerorkest’ The Knights, het San Francisco Girls Chorus en een blazerskwartet met de naam The Westerlies. Qua songteksten is het album deels een ode aan Carrie Chapman Catt, die rond 1920 de strijd leidde voor Amerikaanse vrouwen om te stemmen. In het prachtige en weelderige ‘Crisis’ verwerkt Aoife zelfs flarden van de tekst die Catt in 1916 uitsprak. (“Oh America look up at that north star- one day it’ll come down / The time has come to shout aloud / In every city and village and town / The woman’s hour has struck The woman’s hour is now”). Hiervoor heeft Aoife het album a capella geopend met het titelnummer wat meteen voor het eerst indrukwekkende moment zorgt. Pas na een kleine minuut is er subtiele muzikale begeleiding en valt het koor in. Na amper drie minuten is er dus al het eerste “kippenvel-moment”.

Luisterliedjes van de buitencategorie

Grammy-winnares Aoife O’Donovan staat bekend om haar geëngageerde teksten, prachtige melodielijnen en niet altijd even eenvoudige structuren. Door de rijke instrumentatie krijgen de nummers een bijzonder karakter en steeds zijn er wel elementen waar Aoife ons mee verrast. Zo krijgt ‘Someone To Follow’, een wat meer Folkachtig nummer, kleur door Noam Pikelny op banjo en Sierra Hull op mandoline. Zo loopt het leven van Carrie Chapman Catt als een rode draad door dit album en durft de 41-jarige Aoife dus ook haar standpunt in te nemen over de rechten van de vrouw. Vanuit dat perspectief kunnen we All My Friends misschien ook wel een concept album noemen. Op nummers als ‘Daughters’, ‘The Right Time’ en ‘America, Come’ wordt duidelijk wat een bijzondere stem Aoife heeft en hoe zij als geen ander in staat is om ogenschijnlijk eenvoudige nummers toch rijk te engageren waardoor het luisterliedjes van de buitencategorie worden.

Anais Mitchel levert ook een vocale bijdrage

Toch is All My Friends een echt Aoife O’Donovan album geworden en weet ze de instrumentatie overal en altijd op de juiste wijze te doseren. Daarnaast beschikt de in Boston geboren Aoife natuurlijk over een geweldige stem. Aoife schreef alles zelf, op één nummer na; de afsluiter ‘The Lonesome Death of Hattie Carroll’ is een smaakvolle versie geworden van Bob Dylan’s origineel.  En ook dit is een bewuste keuze want als je de tekst goed beluisterd is het een logische keuze qua thematiek. Hiervoor is er nog één absoluut hoogtepunt te beluisteren; ‘Over The Finish Line’, waar we ook haar goede vriendin Anais Mitchel horen, is prachtig ingetogen en het arrangement uniek in eenvoud en subtiliteit. Als we haar dan ook de tekst “Once in a lifetime the power is ours” horen zingen, kunnen we niet anders concluderen dat ook dit nummer perfect in het gedachtengoed van dit album past. All My Friends is werkelijk een fantastische luisterplaat geworden met een nog steeds actuele boodschap die absoluut gehoord moet worden. Veel luisterplezier!

1 april 2024