We weten inmiddels dat Scandinavië een ware schatkamer is van muzikaal talent. Natuurlijk is er ABBA en A-Ha maar er wordt ook door minder bekende artiesten ontzettend goede muziek gemaakt. Anton Fermhede is één van die talentvolle singer/songwriters uit het Het Hoge Noorden en deze sympathieke Zweed bracht onlangs zijn tweede album Big North uit.

Een fijne vibe

Scandinavië staat vaak bekend om de Metal- en Hardrockmuziek maar er is zo veel meer te ontdekken. Of het nu de “Nordicana” van Darling West is of een singer/songwriter als Tuvaband; Scandinavië is zo’n beetje een kraamkamer geworden van goede muziek binnen diverse genres. Fermhede zoekt het vooral in de Folkpop waarbij een knipoog naar de sound van Jack Johnson niet helemaal vreemd is. Voeg er een vleugje West Coast sound en wat kenmerken van typische singer/songwriter-stijl en je komt tot het geluid van dit tweede album Big North dat Fermhede deels in Göteborg en deels in California opnam. Wat dat betreft is de albumcover natuurlijk geweldig en op zich al voldoende om dit album op vinyl aan te schaffen al deed een eerste vluchtige blik mij denken aan Absolute Zero van Bruce Hornsby.

Een samenhangend geheel

De tien liedjes vormen dus een aangename blend en de opener ‘Paper Life’ zorgt onmiddellijk voor een glimlach op je gezicht; lekker uptempo, een positieve vibe en het gevoel dat de zon aan de hemel staat met een zacht briesje door je haren. ‘Wind Song’ is meer West Coast en met Easy Part is daar zo’n typisch klein gehouden Folkachtig nummer. En zo neemt Fermhede ons mee op zijn trip-through-memory-lane want gevoelsmatig gaan we met het wat melancholieke ‘The Garden’ muzikaal enkele decennia terug in de tijd. Fermhede bewijst wederom een veelzijdig sing/songwriter te zijn die diverse stijlen combineert maar zodanig dat het muzikaal als één samenhangend geheel aanvoelt. Het met violen omgeven ‘Someone New’ is weer zo’n mooi Folkachtig liedje, het akoestische ‘Eavesdropper’ is ideaal voor bij het kampvuur en ‘Lincoln’ is wat meer Folkrock. Afsluiten doet de Zweed in stijl; helemaal alleen met zijn akoestische gitaar en vertrouwend op zijn toch wel bijzonder stemgeluid is daar met ‘Post Flight’ een mooie afscheidsgroet. Big North is niet vernieuwend of pretentieus, maar gewoon een hele fijne plaat geworden met tien toegankelijke en fijne liedjes die zorgen voor een glimlach op je gezicht . Veel luisterplezier!

20 april 2023