Twintig jaar geleden was daar Spending Time With Morgan, het debuutalbum van de Noorse singer/songwriter Ane Brun. Twee decennia later viert de 47-jarige singer/songwriter dit jubileum met een aantal aangekondigde releases waarvan Portrayals de eerste is.

Een album vol (unieke) covers

Portrayals staat voor portretten van nummers die ooit door andere artiesten zijn geschreven en uitgebracht en die op bewondering van Ane mogen rekenen. Door haar carrière komen we vaker eigen interpretaties tegen, iets wat helemaal niet vreemd is aangezien ze ooit als straatmuzikante in o.a. Barcelona is begonnen met het zingen van covers. Ook bracht ze al eerder een coveralbum uit (Leave Me Breathless) en tijdens concerten vormen covers eigenlijk ook een vast onderdeel. Zelf zegt ze hierover : “Covers have been such a big part of my career. It’s almost a career in itself. It has its own dynamic. I wanted to celebrate that by giving these songs their own space.” Dit nieuwe compilatiealbum vormt vooral een mooi overzicht van covers die ze al eerder uitbracht, al dan niet in live-uitvoeringen, aangevuld met één nieuwe cover, ‘Blue Moon’, oorspronkelijk uitgebracht in 1934. . Ook dit nummer, dat tot de American Songbook gerekend mag worden, kent ontelbare interpretaties zoals die van Elvis Presley, Frank Sinatra en Dean Martin maar ontegenzeggelijk is deze uniek.

Een totaal andere dynamiek

Toch is het eigenlijk kunst wat Ane laat horen want hoe knap is het om nummers die vaak iedereen kent een totaal ander leven te geven waarbij we haar respect naar de oorspronkelijke artiest oprecht voelen én het origineel herkennen. Portrayals is een verzameling van dertien nummers die een totaal andere interpretatie meekrijgen en door die Ane met een bepaalde rust, liefde en sereniteit worden uitgevoerd zoals geen ander dat kan. Natuurlijk kennen we de versie van Adèle van Bob Dylan’s  ‘Make You Feel My Love’, maar Ane voegt nog wat laagjes toe. Nummers als ‘Halo’ van Beyoncé en ‘Big In Japan’ wordt een totaal nieuw leven ingeblazen en Foreigner’s ‘I Want To Know What Love Is’ ondergaat een ongekende gedaantewisseling. En toch klopt het allemaal en vormen de dertien nummers een kloppend geheel. Naast de “nieuwe” track ‘Blue Moon’ worden covers van nummers als ‘Feeling Good’, ‘From Me To You (The Beatles) en ‘True Colours (Cindy Lauper) in unieke, smaakvolle en vaak fragiele arrangementen neergezet. En deze interpretaties zijn dan voorzien van een vaak zeer ingetogen en sober instrumentarium en in combinatie met die bijzondere stem van Ane Brun wordt het eindresultaat uniek. Want juist zij heeft de gave en de kwaliteiten om een dergelijk album uit te brengen. Veel luisterplezier!

3 april 2023