De Britse gitarist Andy Taylor kennen de meeste mensen van de band Duran Duran. De gitarist gaf de rockklank aan de band en wist met zijn gitaarspel ‘Wild Boys’, ‘Rio’ en ‘Save A Prayer’ tot prachtige liedjes. Al was de man ook te vinden bij o.a. Robert Palmer Power Station, Rod Stewart en Thunder.

Duran Duran

Andy Taylor wist na het Duran Duran succes en live album Seven Ragged Tiger een prima solo album te presenteren. Het album Thunder gaf aan dat de man meer in zijn mars had dan in de schaduw van Le Bon te staan.  Toch wist hij solo niet echt door te breken. Een coveralbum vult het label contract en keert Taylor terug bij Duran Duran. Maar wel met veel ervaring op zak en wordt regelmatig gevraagd voor producties.

Laatste album?

Afgelopen jaren is er prostaat kanker bij Taylor geconstateerd en dat brengt hem tot de keus om wederom met Duran Duran te stoppen. Maar een muzikant kent geen stop. Het nieuwe album is dan ook weer puur en heerlijk te noemen. Met akoestische gitaren vult hij de songs ‘Did It For You’ en ‘Try To Get Even’, een duet met Tina Arena. Met ‘Reaching Out To You’ en ‘Influential Blondes’ horen we zijn invloed in Duran Duran. De 80’s popsound met synths doen wel denken aan de goede oude tijd of de recente albums van deze band. ‘Getting Home’, ‘Gotta Give’(met gary Striinger), ‘The Last Straw’ en het openingsnummer krijgen al meer een rocksausje wat het album iets opschud.

Het is dan ook een lekker en divers album. Taylor geeft aan dat hij meer in zijn mars heeft en dat zijn invloed in Duran Duran groter is dan menig iemand denkt.

De diagnose dat hij in het 4de stadium van zijn kanker zit, zegt niet veel goeds. Zijn conditie is inmiddels minimaal. Hoewel Taylor niet direct in levensgevaar is gunnen we hem de tijd om nog zo’n mooi album te produceren!

13 september 2023