De film van Amy Winehouse is al een tijdje in de bioscoop te zien en voor enkele steden alweer vertrokken. Toch blijft de soundtrack van deze film bestaan. Even na dromen over hoe het ook alweer zat.

Daar waar de aandacht hier op de muziek ligt en niet op het verhaal, is dit wellicht realistischer dan de film. Met de sound van soul en jazz is dit album opgemaakt met mooie songs.
Met het openingsnummer van Thelonious Monk Straigt ‘No Chaser’ weten we dat het met de jazz hier wel goed zit. Een mix van eigen Winehouse songs  als het ‘Stronger than Me’ en ‘F** My Pums’ zijn er vele songs uit de oude doos  gehaald. Het maakt het album er niet minderen om. Met The Specials ‘Ghost Town’, Dressed in Black en Leader of the Pack van de 60s act The Shangri-las of All of Me van Billie Holliday maken het eerste deel van het geheel al erg aantrekkelijk.
Het tweede deel kent niet alleen het nieuwe nummer van Nick Cave Song For Amy waar hij een waardig eerbetoon aan haar geeft. Het is mooi dat het album hiermee waardig afsluit. Dit na de hits ‘Back To Black’, ‘Rehab’ en de cover ‘Valerie’. Maar ook het Mad About the Boy van Dinah Washington en embraceable You van Sarah Vaughan misstaan niet op dit album.

Een album met vele tijdloze liedjes die als origineel al met passie zijn opgenomen. Zetten we alles op een rijtje dat herkennen we het levensverhaal van Winehouse. Vechtend voor haar eigenheid, meegaan met de meute en vallen in de foute handen, die ze al herkent van haar vader. Maar ja toch is die route en aantrekkingskracht groter dan op het zuivere pad te blijven. Ook vecht ze er zo hard voor. Waar dit naar toe gaat, weten we allemaal…

1 juni 2024