Amputate is een death metalband uit Portugal met Tom Kuzmic op zang en gitaar, Nuno Santos op gitaar en achtergrondzang, Roger Kozit op basgitaar en achtergrondzang en Max Grinder op drums. Met deze nieuwe line-up is Amputate zich gaan focussen op diepere teksten. Dawn Of Annihilation gaat over een wereld waarin machines een bewustzijn hebben en de mensheid wordt vernietigd. Hoewel de band sinds 2011 meedraait, is Dawn Of Annihilation pas hun tweede volledige plaat. Al zou je dat met vierendertig minuten verdeeld over acht tracks kunnen betwisten.

Wat de naam van de band waarschijnlijk al doet vermoeden is keiharde death metal wat je krijgt; grunts, screams, goede gitaarsolo’s en tempowisselingen, donker en snel geluid, om maar wat elementen te noemen. Kortom lekker rammen en gaan, met toch nog te onderscheiden melodieën. De plaat bevat niet echt highlights, maar ‘When the sun turns black’ is wel het meest opvallend. Op het eerste gevoel lijkt het een lange intro te zijn met een mooie spanningsopbouw met gitaar op de voorgrond en schietgeluiden op de achtergrond. Uiteindelijk blijkt dat de hele, volledig instrumentale track geweest te zijn. Doordat je het gevoel krijgt dat er wat staat te gebeuren, was het mooi geweest als het vloeiend was overgelopen in het daarop volgende ‘Dawn of annihilation’, maar dat doet het helaas niet.

Waarschijnlijk gaat deze plaat niet opvallen in de massa van death metalbands. Daarvoor is het net wat te gewoon. Dat wil overigens niet zeggen dat ze het ‘vak’ van death metal niet goed verstaan. Dat doen ze zeer zeker wel. Het zit muzikaal goed in elkaar. Ook zal Dawn Of Annihilation live goed vallen. Het headbangen en moshen hierop zal heel goed lukken.

19 oktober 2022