America – Hat Trick

De band America weet met hun folkrock niet de status te bereiken dat Crosby Stills Nash & Young wel kenden. Wellicht omdat CSNY een samengestelde band is van mensen die al bekend waren. Toch weet de band America enorme hits te scoren met ‘I Need You’ en ‘A Horse With No Name’ die te vinden is op hun titelloos debuut album.  Het mooie is dat deze zonen van Amerikaanse legerofficieren die in Engeland gelegerd waren een Engelse band is.

Engelse US band

Met Hat Trick weet de band een knipoog te geven naar de Engelse cultuur en het bijbehorende voetbal. Hat trick is dan ook hun derde album dat in 1973 verscheen.  Het album begint met ‘Muskrat’ waarmee enkele jaren later Captain & Tennille wel een grote hit mee scoorde. Het werd symbolisch voor dit album. Het is misschien wel een van de beste albums van America, maar het succes van de vorige 2 albums bleef het succes voor dit album uit.

Kwaliteit

Met songs als ‘She’s Gonna Let You Down’ ‘Rainbow Song’ en het ‘Goodbye’ weet de band toch mooie songs op dit album te brengen. De samenzang is subliem en de mainstream folk pop van toen is heerlijk om nog steeds naar te luisteren. Het ruim 8 minuten durende ‘Hat Trick’ is heerlijk in de zin van uitspinnen van een song. Uitgewerkt met een anticlimax moment waar een oase van rust in het nummer ontstaat.
Met Joe Walsh van the Eagles op gitaar bij ‘Green Monkey’ geeft dat weer een ander sfeertje waardoor het album vol Americana (huidige term ) divers van stijl is.

Het album kent een re-release met een mooi kleurtje vinyl, incl. poster en inlay, zoals het bij een lp hoort.

19 december 2021