Pawns & Kings is het zevende album van de Amerikaanse rockact Alter Bridge. De band waar zanger/ gitarist Miles Kennedy als frontman dient. Al wordt deze man altijd door Slash ingehuurd als zanger om zijn solo albums kracht bij te zetten. Nu Guns & Roses met Slash de wereld afgaat is er ruimte voor Kennedy’s solo projecten en Alter Bridge.

Daar waar Markt Tremonti als gitarist de dienst uitmaakt, weet ook hij in de tijd dat men op Kennedy wacht goede solo albums te presenteren. Met drummer Scott Philips en bassist Brian Marshall is de basis compleet. De basis die ooit onder de naam van Creed succes had. Deze band scoorde diverse hits en met Scott Stapp als zanger de wereld veroverde. Tremonti hint op een terugkeer van Creed in onafzienbare tijd. Al is het nu tijd om het nieuwe album van Alter Bridge ruimte te geven.

Het is een album dat er weer mag zijn. Alter Bridge weet een constante factor te zijn in het maken van goede rock album die veel energie uitstralen en toch ook weer melodieus zijn. Songs als ‘Silver Tongue’, ‘Stay’ en het opzwepende ‘Holiday’ kennen weer een heerlijke drive en de uptempo songs blazen door de speakers. Nee, dit is een album om een tandje volume er aan toe te voegen. Met de semi ballad ‘Stay’, ‘Last Man Standing’ en ‘Fabel of the Silent Son’ dat uitmond in een soort progrock nummer, weet men weer een mooie balans te houden tussen stevig te keer gaan en ingetogen mooie verhalen te vertellen. Dat maakt Alter Bridge een bijzondere act die dit even boven het gemiddelde weet te produceren. Men sluit dit album dan ook met het mooie titelstuk van ruim 6 minuten. Daar waar Slash en Metallica als het ware hier samenkomen.

Donderdag 1 december staat deze band met Mammoth WVH in Ziggo Dome te Amsterdam.

13 november 2022