Alcatrazz – V

Het was even schrikken wanneer Graham Bonnet (o.a. Rainbow. MSG) in december Alcatrazz verliet. De zanger aan wie de naam Alcatrazz is verbonden. Het management van Bonnet stopte ermee en de rest van de band ging op zoek naar een nieuwe zanger. Bonnet geeft aan dat hij geen afstand doet van  Alcatrazz en dan geeft verwarring.  In 5 dagen presenteert de band de nieuwe zanger Doogie White (Rainbow, Yngwie Malmsteen, Tank).

Graham Bonnet

Deze band kent een mooie historie wanneer Bonnet zijn band in 1983 presenteert met sessie rockmuzikanten als  Jimmy Waldo (o.a. KISS, Vinny Vincent) en Gary Shea (o.a. Vinny Vincent Invasion) en de jonge gitaarvirtuoos Yngwie Malmsteen.  Het album No Perole From Rock ‘n’ Roll is een klassieker in de rock en Malmsteen is een rising star. Dat voelt de man aan en start een eigen band Yngwie Malmsteen and the Rising Force.  Steve Vai komt het vervangen en met Disturbing The Peace is Malmsteen vergeten.

Doogie White

Nu is White een vervanger voor Bonnet en is er een nieuwe Alcatrazz en gaat de band hun 5de periode in. Hoewel de band nog steeds goede muzikanten kent, is Bonnet wel een mannetje die het verschil kan gaan maken en dat is hier ook zo. White mag een goed zanger zijn toch weet de band de frivole sound van weleer niet terug te vinden.
Met het intro van ‘Guardian Angel’ wordt de klasse van gitarist Joe Stump getoond. Al zijn de songs als ‘Blackheart’ en ‘Maybe Tomorrow’ opvallend door de zangpartijen. De uptempo songs als ‘House Of Lies’ of het ‘Turn Of The Wheel’ klinken als mainstream songs. Met ‘Sword of Deliverence’ en ‘Dark Day For My Soul’ brengt de band het betere werk van dit album.

Nieuwe samenstelling

Toch is het nog de vraag of deze samenstelling het lang blijft volhouden en of Doogie de sound of Bonnet echt kan waarmaken. Voor je het weet begint de 70 jarige Bonnet een nieuw Alcatrazz met oude leden.

10 november 2021