We kennen de zangeres Agnetha Falkskog natuurlijk van de bekende Zweedse popact ABBA. Al was ze voordat ze met het kwartet naar het Eurovisie songfestival ging als solo zangeres in Zweden al bekend. De afgelopen jaren heeft ze zich vooral afzijdig gehouden als het ging om haar zangeres zijn. Met de reunie van ABBA s Voyager album heeft ze er weer zin in gekregen.

A+BBA

Het album A+ kent good old songs maar dan in een nieuw modern jasje. Het album werd speciaal voor haar geschreven door de veelgeprezen songwriter en producer Jörgen Elofsson. Terwijl het 10-jarig jubileum van het album naderde, bespraken Agnetha en Jörgen hoe de plaat zou klinken als deze in 2023 zou worden gemaakt en besloten ze het idee samen te verkennen. Agnetha en Jörgen zochten de samenwerking met collega-producer Anton ‘Hybrid’ Mårtensson en werkten het album in zijn geheel opnieuw uit; waarbij elk nummer werd gestript, de originele zang uit 2013 behouden bleef, alle oude muziek werd weggegooid en gloednieuwe producties voor 2023 werden gecreëerd. En daarnaast ook meteen een gloednieuwe tracklist. En daarnaast ook nog één compleet nieuw nummer, ‘Where Do We Go From Here?’, volledig opgenomen in 2023

Re-release

Het is dan ook een album vol swingende revivalsongs. Lekkere beats brengen de songs van A naar 2023 A+. Met Gary Barlow van Take That op ‘I Should ve Followed You Home’ en sinds 30 jaar haar eerst geschreven song “I Keep Them On The Floor Beside My Bed’.
We horen dat Falkskog nog even mooi kan zingen en dat het zonde is geweest dat ze haar stem niet vaker heeft laten klinken. Wat te denken van ‘Past Forever’  of het mooie ‘The One Who Loves Now’. Met de single  ‘Where Do We Go From Here?‘ is er een open einde. Krijgen we meer van haar te horen ? gaat ze live zingen? Of zien we haar naast Kylie Minogue, Cher en Diana Ross op Glastonbury 2024.

Het album klinkt in ieder geval goed genoeg om de nieuwe generatie te betoveren met nieuwe Abba muziek.

12 oktober 2023