Aerosmith – The Road Starts Here

De Amerikaanse rockband Aerosmith bestaat inmiddels 52 jaar en annuleerde net hun Europese tour.  Drummer van het eerste uur Joey Kramer, en bedenker van de naam, heeft de band met veel gedoe verlaten. En dit betekent dat het voor het eerste in de bezetting van de band rommelt. Al verscheen hun laatste album 10 jaar geleden en wisten ze 4 jaar geleden hun afscheidstour Aero-Verdercy Baby! af te ronden.

Aerosmith kent hun ups-and-downs door de jaren heen. Ze leven het seks drugs and rock and roll leven en weten naast hun muziek in films te spelen een eigen rollercoaster in Disney Paris te hebben.

Het begon allemaal als een blues rockband dat geïnspireerd is op Fleetwood Mac. Het ‘Albatros’ van FM horen we Aerosmith spelen ter intro van hun live shows. Met songs die Tyler van zijn vorige band Chain Reaction en Joe Perrys Jam Band-songs  en covers ging de band de bühne op.  Later komen we deze songs op hun eerste albums tegen zoals het ‘Somebody’, ‘Mama Kin’ en het heerlijke blues nummer ‘Walkin the Dog’ van Nazareth.

Op dit album horen we een Steven Tyler die dwarsfluit speelt, wat we hem al een lange poos live niet meer hebben zien doen. We horen hier de  eerste live versies van de songs in goede kwaliteit. Kwaliteit dat in de jaren 70 werd gemaakt. Geen backline van duizenden dollars maar basic en goed georganiseerd. Het is een blues rockband in een notendop waarvan je kunt horen dat het potentie heeft om door te breken. Dit is hen dan ook meer dan geslaagd. Tot op de dag van vandaag wordt hun classic ‘Dream On’, ‘Mama Kin’ nog live gespeeld. Songs die 3 jaar later geproduceerd op plaat zou gaan verschijnen. Op dit live album horen we deze band voordat ze de studio hebben bekeken.

Voor het grote publiek die de hits willen horen is dit album niet helemaal naar verwachting, maar voor de blues rock liefhebbers van het eerste uur is dit zeker een aanrader!

7 april 2022