Adele – 30

Adele Adkins, 33 jaar, beter bekend als superster Adèle is na een afwezigheid van zes jaar terug met het album 30. Op dit vierde album neemt de Britse zangeres ons mee op haar persoonlijke reis van de afgelopen jaren. Na een stilte van zes jaar was daar enige maanden geleden ineens die single ‘Easy On Me’ en heel de wereld was in rep en roer; nieuwe muziek van Adele! Natuurlijk zijn we de afgelopen jaren deelgenoot geweest van het privéleven van Adele en zoals verwacht maakt ze op 30 dan ook van haar hart geen moordkuil. De opvoeding van haar zoontje, de scheiding en de al dan niet vluchtige relaties daarna vormen de centrale thema’s waarbij ze ook zichzelf absoluut niet spaart. Maar ook het prille nieuwe geluk en het feit dat ze heel diep heeft moeten graven om tot bepaalde antwoorden te komen zijn thema’s die we op dit persoonlijke en emotionele album voorbij horen komen.

Voicemails verwerkt als samples

‘Strangers By Nature’ is best een gewaagde opener al kan Adele natuurlijk altijd vertrouwen op haar ongekende en fenomenale stem; we horen haar begeleid door wat toetsen en strijkers en al klinkt het soms zelfs wel wat theatraal, ze komt er mee weg. Vervolgens is daar met de pianoballad ‘Easy On Me’ weer dat herkenbare geluid van Adele met die fantastische stem als belangrijkste wapen. Het eerste deel wordt afgesloten met het ook zeer rustige ‘My Little Love’ dat ons een zeer persoonlijke inkijk in haar leven geeft; diverse voicemails zijn als samples te horen waaronder ook enkele aan haar zoon Angelo. Misschien wel wat “over the top” maar menigeen zal waarschijnlijk genieten van deze zeer persoonlijke ontboezemingen.

Adele speelt ook de R&B en Soul-kaart

Na dat rustige en zeer persoonlijke eerste deel schroeft Adele het tempo op en met ‘Cry Your Heart Out’ stapt ze wat buiten haar comfortzone; de vrolijk klinkende reggaebeat verbloemt dat ze ook hier over haar onzekerheid zingt (“When will I begin to feel like me again”). ‘Oh My God’ is een eigentijds popliedje met een aangename beat en bij ‘Can I Get It’ met een vrolijk gefloten deuntje en een uiterst catchy gitaarriff horen we zelfs wat country. Na dit middendeel pakt de Britse nachtegaal terug naar de min of meer klassieke succesformule en laat ze zich op ‘I Drink Wine’, één van de mooiste liedjes op het album, weer op piano begeleiden. Op deze ballad horen we elke trilling in haar stem en vocaal is het vuurwerk wat we te horen krijgen. Ook ‘To Be Loved’ is een pianoballad maar klinkt wel puurder en is niet zo rijk georkestreerd. Maar zoals we weten is Adele een muzikale duizendpoot en op dit uiterst volwassen album speelt ze ook de R&B-kaart uit met ‘All Night Parking’ en ‘Love Is A Game’ is een ruim zes minuten durende soulballad die doet terugdenken aan de grandeur van diva Shirley Bassey.

Eindoordeel van 30

30 is het meest intieme maar ook het meest volwassen album van Adele waarop ze wederom zeer openhartig is. Ook.nu wordt ze weer bijgestaan door topproducers als Max Martin en Greg Krustin. Op het album horen we wat minder pop en horen we wat nadrukkelijker andere stijlen terug zoals R&B, Jazz en Soul waarbij de Britse ook niet schroomt om nummers hier en daar een wat filmisch karakter mee te geven. Maar het is natuurlijk altijd Adele die de hoofdrol opeist. Veel luisterplezier.

21 november 2021