Twitter & Kabaal

In de nasleep van haar veelgeprezen 2020-album ‘Silver Ladders’ (een eindejaarsfavoriet van o.a. NPR, Pitchfork, The New Yorker), keert de in Los Angeles woonachtige harpiste en componiste Mary Lattimore terug met een culminerende tegenhanger-release, ‘Collected Pieces II’. Het gaat hier om een limited-edition cassette & digitale collectie met nieuw en niet eerder uitgebracht materiaal, singles die alleen voor Bandcamp zijn uitgebracht en obscuriteiten uit de recente archieven, zoals ook het geval was op Collected Pieces I, uit 2017.

Selecties uit beide collecties (CP I & II) maken hun vinyldebuut in 2022. Lattimore heeft het proces van het arrangeren van deze releases beschreven als “het openen van een doos vol herinneringen”, en hier die doos blijft zich vullen want deze instrumentale verhalen verteller neemt zelden pauze. Vijf jaar sinds haar Ghostly debuut kijkt Lattimore terug om even op adem te komen en vind ze nieuw leven in de vluchtige momenten, emoties, schoonheid, verdriet, zonneschijn en duisternis die uit de doos tevoorschijn komen.

De eerste single en een van de nieuwste nummers in de set, “We Wave From Our Boats”, werd geïmproviseerd tijdens de begindagen van de lockdown in 2020, nadat Lattimore door haar buurt had gelopen. “Ik zou gewoon naar buren zwaaien die ik niet kende in een gebaar van solidariteit en het deed me denken aan hoe je gedwongen bent om naar mensen op de andere boot te zwaaien als je zelf op een boot zit, of op een brug of zoiets . De aantrekkingskracht om te zwaaien voelt heel aangeboren en natuurlijk aan.”

In deel II van de collectie vinden we nummers over de thuiskomst van de Amerikaanse astronaut (“For Scott Kelly, Returned To Earth”), het Charlie Chaplin-achtige personage dat zijn bril verloor (“Be My Four Eyes”), en de track die vernoemd is naar een stille groep bomen door de zee op het eiland Hvar in Kroatië (Silver Ladders opvallende “Pine Trees”, hier in thuis opgenomen vorm). Mary Lattimore toont met haar meest aangrijpende werken haar gave als waarnemer, ze is in staat haar vak vorm te geven rond emotionele frequenties en scènes, een muzikante die de wereld ziet in levendige detail, vol empathie en met ‘n diepe dankbaarheid voor de natuur en nuance.

26 oktober 2021
In dit bericht: