13 oktober verschijnt het tweede popalbum van Huize Lucas: ‘De Geest van de Tijd’. Met actuele teksten en groovende beats verovert het collectief een plekje in het Nederlandstalige muzieklandschap waar traditionele orkestrale arrangementen en hifi elektronische producties elkaar treffen. De muziek, met invloeden van Doe Maar, Prince, Froukje en Connie Palmen, snijdt actuele onderwerpen aan op een vrolijke manier.

Een nieuw album met nieuwe sound

Eind 2022 neemt hij het besluit als Huize Lucas door te gaan. Vanaf dat moment huurde Lucas meerdere malen een AirBnB’tje met prachtvleugel in Berlijn, waarop hij nieuwe uptempo, groovende nummers schreef. Terug in Rotterdam ging hij een samenwerking aan met producer Sjoerd Huissoon (Amy Root, Dragonfruit) en ongeveer dertig andere muzikanten met als startpunt: het combineren van hifi, elektronische popproducties met orkestrale arrangementen. ‘Het is heel leuk om heavy synths en een moderne sound samen te voegen met blazers en strijkers. Deze combinatie van vooruitstrevendheid en traditie zorgt ervoor dat je actueel en tegelijkertijd toegankelijk wordt en het geluid van nu creëert.’

Dit sluit aan bij de onderwerpen die de nummers aansnijden. Hoe is het om te leven in 2023, waarin social media, polarisatie en sensatiezucht de samenleving ontwrichten? Waar is de ruimte voor saamhorigheid? Lucas en zijn gezelschap zingen over alternatieve vormen van liefde en focussen zich op queer joy: het verplaatsen van de negatieve aandacht aan (mensen uit) de lgbtq+ gemeenschap naar vrolijke aspecten. ‘Het is belangrijk dat we stilstaan bij het feit dat van gelijkwaardigheid nog lang geen sprake is en dat we daar actief ons best voor moeten blijven doen dat na te streven. Tegelijkertijd mogen we ook stilstaan bij hoe leuk het is om te experimenteren met seksualiteit en gender, de randen van je identiteit op te zoeken, verwachtingspatronen te doorbreken en jezelf beter te leren kennen. Dat idee speelt nu erg in de maatschappij.’

Daarom heet het album ‘De Geest van de Tijd’, een verwijzing naar het Duitse woord Zeitgeist/tijdgeest (de kenmerkende manier van denken en handelen van het merendeel van de bevolking in een bepaalde tijd). Het gelijknamige openingsnummer, met onnederlandse disco invloeden, kondigt de reis aan langs verschillende aspecten van die tijdgeest die in de rest van het album langskomen. ‘Ik heb daarbij vooral gekozen voor de onderwerpen diversiteit en inclusie omdat ik daar zelf als queer persoon veel mee te maken heb, maar ook omdat het zo fun en leerzaam kan zijn met mensen in aanraking te komen die anders zijn, een andere cultuur hebben, spelen met idenititeit, zich creatief uiten… Het hoort niet alleen een zwaar onderwerp te zijn, verbonden aan trauma’s en onderdrukking, of als een “moetje” binnen bedrijven of reclames, maar juist ook een alledaags onderwerp of bron van plezier.’

Van LUCAS naar Huize Lucas

LUCAS, voorganger van Huize Lucas, heeft zijn eerste stappen als artiest de afgelopen twee jaar gezet met zijn dreampop. Hij mocht naar 3fm en NPO Radio 1 en 2 en stond in voorprogramma’s van MEAU, Roosbeef en Ellen ten Damme. Het debuutalbum ‘Lichaam’ stak romantiek in een nieuw jasje en gaf een schop tegen heteronormativiteit. Zo was het nummer ‘Poppenhoek’ een kritiek op de harde scheidslijn tussen jongens en meisjes en was ‘Twister’ een ode aan het versierspel in het nachtleven. De 25-jarige Rotterdammer vertelt: ‘Het was spannend muziek uit te brengen, ik stond namelijk altijd achter anderen op het podium en nu ging het opeens om mij. Dat het goed werd opgepikt, gaf me vertrouwen; een label, een boeker, het winnen van De Grote Prijs en de Belofte van Rotterdam, Spotify die mijn singles in playlists plaatste… Dat gaf me energie door te gaan.’

Het allerleukst vindt hij optreden. Samen met drummer Jens Wierckx, bassist Anne Roos Peterse, toetsenist Margi Sinniah en gitarist Bob Barlag, die overigens allemaal meezingen, deden ze de Popronde en speelden op de Canal Pride en Theaterfestival De Parade. ‘Het was geweldig te zien dat we het publiek dan wel aan het dansen, dan wel aan het huilen kregen. Maar wanneer ik me voorstelde, wilde ik dat altijd in het meervoud doen, terwijl het een soloproject was. De artiestennaam LUCAS dekte de lading dus niet, het was te individualistisch.’

De vier bovengenoemde muzikanten leken de vaste kern, maar bij zijn optredens vond men ook andere talenten. ‘Voor mijn eindexamenconcert van het conservatorium van Rotterdam bracht ik een poporkest bijeen. Componeren hiervoor was magisch, dit tot leven zien komen betoverend. Ik wilde dit blijven doen, in allerlei alternatieve bezettingen mijn muziek ter gehore brengen. Clubshows en festivals zijn gaaf met blazers, in de theaters werken strijkers dan weer goed.’

Zo ontstond het idee een collectief te vormen: Huize Lucas. Lucas trekt de kar, maar hoeft niet altijd in het middelpunt te staan. Inspiratie voor zo’n platform waarin de initiatiefnemers leiden én delen zijn Colin Benders’ Kyteman, Wende’s Kaleidoscoop, en Benjamin Herman’s New Cool Collective. ‘Zij zijn toonaangevend, maar tegelijkertijd staan ze in dienst van het geheel. Dat voelt bij mij ook natuurlijk aan.’

De jonge maker grapt dat er nog een andere reden was om de naam te veranderen. ‘Het was komisch te zien dat bij de ene nieuwe fan Lucas Hamming en bij de andere LUCAS bovenaan verscheen wanneer je ‘lucas’ in Spotify intikte. Ook Hamming had lang haar, dus dit leverde de nodige verwarring op. De nieuwe naam Huize Lucas is veel vindbaarder, wat toch best handig is. En ik heb m’n haar afgeschoren, zodat niemand ons meer door elkaar haalt.’

Om het album te promoten, is er een kleine tour gepland:

  • 22 oktober Hal015 Delft
  • 24 oktober Patronaat Haarlem
  • 8 oktober Paradiso Amsterdam
  • 8 oktober Queer Culture Festival Utrecht
  • 12 oktober Rotown Rotterdam (Release show)
  • Tickets zijn verkrijgbaar via: https://www.huizelucas.nl/shows
10 oktober 2023
In dit bericht:
Translate »