De Noorse singer-songwriter Susanna heeft een fascinatie voor de poëzie en persoonlijkheid van Charles Baudelaire. Op haar nieuwe album ‘Baudelaire & Orchestra’ brengt ze haar unieke interpretaties van de klassieke teksten van de Franse dichter/bohémien naar het formaat van een orkest. Op ‘Baudelaire & Orchestra’ wordt Susanna vergezeld door het indrukwekkende, vooruitstrevende KORK-orkest uit Oslo. Het radio-orkest van NRK (de nationale omroep van Noorwegen) staat bekend om zijn progressieve benadering, diversiteit en bereidheid om uitdagende en eigentijdse muziek van allerlei soorten aan te pakken. De muziek is gearrangeerd door Jarle G. Storløkken, met bijdragen van de innovatieve componist Jan Martin Smørdal, die in 2022 de Nordheim Prijs heeft gewonnen. Christian Eggen, één van de topdirigenten van Noorwegen, leidt het orkest, terwijl de productie en mastering zijn verzorgd door de Noorse producer Deathprod.
Susanna’s intense connectie met de poëzie van Baudelaire heeft tot nu toe geleid tot twee albums en een EP, en een reeks enthousiast ontvangen concerten. Het begon allemaal met ‘Baudelaire and Piano’ (2020), een intieme collectie van 10 nummers waarbij Susanna zichzelf begeleidde op de piano. Vorig jaar kwam ‘Elevation’ uit, met nog eens 11 pareltjes van Baudelaire. Het materiaal groeide uit tot een samenwerkingsproject met Stina Stjern en Delphine Dora, waarbij gebruik werd gemaakt van tape, gesproken woord en zang.
Susanna zegt: “Ik wilde dit materiaal al ontwikkelen sinds het eerste Baudelaire-album. Er zit wat meer complexiteit in de harmonieën en ritmes dan je kunt horen in de kale pianoversies. Ik denk dat deze nummers nog toegankelijker zijn geworden in deze orkestrale versies, en ik hoop dat nog veel meer mensen van de muziek kunnen genieten.”
Net als Baudelaire onderzoekt Susanna’s muziek de grenzen van verlangen en confronteert ze de tegelijkertijd wonderlijke en betekenisloze aard van het bestaan. Baudelaire (1821 – 1867) wordt vaak beschouwd als één van de eerste moderne dichters, wiens stadsobservaties vaak overgingen in fantasie, sensualiteit, koortsige verbeelding en griezelige horror. Susanna’s selectie van teksten uit zijn meesterwerk “Les Fleurs du Mal” (vertaald door Anthony Mortimer) bestrijkt het volledige spectrum van Baudelaire’s conflicterende emoties. Susanna werd betoverd door de veelgelaagde teksten, met hun ‘veelkleurigheid, nuances, stemmingen en emoties‘, en door Baudelaire’s wereldbeeld, dat vragen over religie en moraliteit met een zekere kracht en elegantie behandelt. |