Persbericht, dinsdag 10 mei 2022
Vandaag keert de Australische muzikant Stella Donnelly terug en kondigt haar tweede album, Flood, aan op 26 augustus bij Secretly Canadian. Samen met dit heuglijke nieuws presenteert ze een wereldtour en de eerste single/video van het album “Lungs”. Na de release van ‘Beware of the Dogs’ in 2019, is de opvolger ‘Flood’ te omschrijven als de plaat van herontdekking; een product van maanden van riskante experimenten, moeilijke momenten van introspectie en veel verandering. Net als de vele gestreepte stelten die zich over de album hoes verspreiden, waadt Donnelly zich op onbekend terrein en leert ze wie ze is als artiest en hoe overvloedig één persoon kan zijn.
Tijdens haar tijd in de regenwouden van Bellingen in Australië, een van de vele steden waar ze woonde tijdens het schrijven van dit album, ging Donnelly vogels kijken. Door meer aandacht te besteden aan de natuurlijke wereld om haar heen, was ze “in staat om dat gevoel van iemands reactie op mij te verliezen. Ik vergat wie ik was als muzikant, wat een nederige ervaring was om gewoon te zijn; mijn kleine zelf zijn.” Door opnieuw contact te maken met haar ‘kleine zelf’ kon Donnelly creatieve bronnen aanboren waarvan ze niet wist dat ze bestonden; ze schreef 43 nummers tijdens haar tijd in Bellingen en terwijl ze door vele plekken in het hele land reisde. Vooral de vreemde plaatsen gaven zoveel kansen met betrekking tot schrijven merkt Donnelly op, nadat ze door Fremantle, Williams, Guilderton, Margaret River en Melbourne was getrokken. “Ik had vaak geen keus over waar ik was. Het valt niet te ontkennen dat als je geen toegang hebt tot je familie met grenssluitingen, het inzoomt op die delen van je leven waar je om geeft.’
Met nieuwe locaties kwamen nieuwe benaderingen. Donnelly schreef met bandleden Jennifer Aslett, George Foster, Jack Gaby en Marcel Tussie, wat soms voelde als experimenteel kleuterspel, en co-produceerde de plaat samen met Anna Laverty en Jake Webb van Methyl Ethyl, die hielpen een belangrijke spontaniteit in de studio te bevorderen. Ze dwaalde af van het schrijven op een elektrische gitaar, zoals ze in het verleden had gedaan, en verhuisde in plaats daarvan naar piano, waardoor haar nieuwe werk een vloeibaarheid en kwetsbaarheid kreeg die past bij het introspectieve karakter van de plaat. Donnelly had sinds haar vroege jeugd niet veel piano gespeeld en er was iets heerlijk speels en aangrijpends aan het weer op de pianokruk klimmen en haar vingers vinden. Flood zwelgt hierin.
Gedurende de hele plaat kijkt Donnelly terug op haar geschiedenis en vraagt ze zich af waar ze vandaan komt en waar ze daarna heen zal gaan. In opener “Lungs” horen we haar pleiten: “History again teach me like a friend what you know and why,” en deze nieuwsgierigheid strekt zich uit tot veel van de nummers die relaties onderzoeken, of ze nu familiaal, romantisch of platonisch zijn. “Ik hou ervan om de menselijke dynamiek te observeren”, zegt Donnelly. “Dynamiek tussen oude beste vrienden, of dynamiek tussen huisgenoten, of een relatie waarbij de twee mensen uit elkaar zijn en elkaar jaren niet hebben gesproken. Ik vind het leuk om in de geest te komen van iemand die we allemaal ooit zijn geweest.” Deze interesse komt op een unieke manier tot uiting op de plaat, aangezien Donnelly regelmatig ‘verkleedpartijen speelt’ en verschillende gezichten en persona’s aanneemt om haar te helpen haar ware zelf te distilleren. In ““Lungs”” schrijft ze vanuit het oogpunt van een kind wiens familie net is uitgezet.
Hoewel elk nummer op ‘Flood’ een uniek kunstwerk op zich is, deelt het collectief alles van Stella Donnelly in overvloed: haar innerlijke kind, haar verzorgende zelf, haar nachtmerrieachtige zelf; ze heeft alles van zichzelf gestoken in het maken van deze plaat, en hoewel het een oceaan zou kosten om alles te doorgronden wat ze voelt, is het de moeite waard om erin te duiken.
Voordat Stella Donnely op 19 november in Bitterzoet aankomt tijdens haar eigen headline-tour, is ze vanaf 20 mei op pad met Rolling Blackouts C.F. Een band met landgenoten die ze tijdens London Calling festival in Paradiso een paar jaar terug voor het eerst ontmoette en daarna goed leerde kennen, daar was Konkurrent getuige van. Samen keren ze terug naar dit podium op 23 juni, nadat ze op 22 juni bij Doornroosje zijn geweest. Beide bands zijn te spreken over hun nieuwe werk op deze show dagen, de tijd is beperkt dus bij interesse, geef dit zo snel mogelijk aan.
Meer informatie: Stella Donnelly online