Ondanks het adagio “Nobody sings Dylan like Dylan”, kan je bibliotheken vullen met Dylan-covers. In alle maten, genres en – vooral – soortelijk gewicht wordt de meester gecoverd.
Ter ere van Bob zijn tachtigste verjaardag streamde Stef Kamil Carlens op 24 mei 2021 een vooraf opgenomen concert met zijn fantastische band  The Gates of Eden met een eigenzinnige selectie uit Bobs oeuvre. Het spelplezier spatte van het scherm en de virtuele aanwezigen prezen de verrassende arrangementen en de zeer bezielde performance. Die sessie deed verlangen naar meer!
Het was een echte jongensdroom van Carlens om met het oeuvre van grootmeester Bob Dylan te touren. Na de uitverkochte première in de Antwerpse De Roma, volgde er een fel gesmaakte tournee met The Gates of Eden doorheen België en Nederland. Het dubbelalbum brengt het beste samen van de live stream uit 2021 en live shows uit 2022 in Utrecht, Breda en Antwerpen.  Vanaf 1 maart start een nieuwe tour doorheen Vlaanderen.

Stef Kamil Carlens over Dylan, de songs en The Gates of Eden:
“Ik heb de albums ‘Desire’ en ‘Blood On The Tracks’ van Bob Dylan zo intens beleefd, dat het soms lijkt alsof de verhalen er op m’n eigen herinneringen zijn. De scènes van ‘Isis’, een wonderlijke song waarin de zoektocht naar een graftombe vol goud en diamanten uitmondt in een thuiskomst met lege handen maar met een hart vol liefde en verlangen dat beantwoord wordt door die mystieke vrouw in het huis op de weide vlakbij een beekje. Het beluisteren ervan doet je reizen. De tekst is verhalend en makkelijk te volgen, maar behoudt nét genoeg mysterie, zodat wat niet onthuld wordt de beleving nog intenser maakt; komt dit uit een andere dimensie, uit een andere tijd?
“Ik hou ervan deze songs te zingen. Ze zijn zo goed geschreven. Zinnen komen vol en rijp uit zijn pen. Ze zijn zintuiglijk, je voelt ze en je ziet ze. Maar ze hebben ook die krachtige muzikale kadans, waardoor ze zich zo mooi op de melodie laten draperen.”
“Zingen en schrijven is een oneindig leerproces. Elke levensfase heeft z’n eigenheden. Het zelf tot leven brengen van deze verzameling songs is een uitnodiging om het werk van de grootmeester wat langer en dieper te bekijken. Het doet me denken aan hoe tijdens de opleiding beeldende kunsten onze waarneming aangescherpt werd door het tekenen van gipsen afgietsels van Griekse en Romeinse beelden uit de oudheid.  Je tracht de vormen zo accuraat mogelijk op papier te krijgen, maar vervat in de lijnvoering of de arceringen zit ook iets van jezelf, van wie je bent.”
“Ik word begeleid door een groep fantastische muzikanten, de meeste gepokt en gemazeld in tal van muzikale avonturen. Samen trachten we deze songs een nieuwe, eigen vorm te geven. Dit gebeurt op organische wijze: als met negen wortels verankert het lied zich langzaam maar zeker en kan het groeien en bloeien. Er is meestal geen afgelijnd plan, het talent van elk van deze spelers leidt als vanzelf naar de uiteindelijke versie.”
“Ik heb er voor gekozen om, op een aantal uitzonderingen na, wat onbekendere songs van Dylan te kiezen. Zijn universum is zo uitgebreid en de parels liggen er voor het oprapen, het zou zonde zijn ons te beperken tot wat het publiek al kent. We brachten onze interpretaties van Dylan songs de eerste keer op Theater Aan Zee in 2006 en in de jaren daarna sporadisch hier en daar. In maart 2023 spelen we 10 shows in België.”

Credits:
Kant één en twee van de LP, of CD 1 zijn opgenomen in The Rabbit Field, Carlens eigen studio in Hoboken, vlak bij Antwerpen, ter gelegenheid van Dylans 80ste verjaardag. Het was een initiatief van Eddy Strauven, bezieler van het filosofisch huis ‘Het Zoekend Hert’ en Carlens zelf. Een versie met beeld is terug te vinden op Youtube onder de naam ‘Bob, till we drop, a Midnight Special’ (het concert werd om middernacht gestreamd)
Kant drie en vier, CD twee zijn opgenomen op live concerten in De Roma in Antwerpen, Mezz in Breda en Tivoli in Utrecht.

The Gates of Eden: 
Stef Kamil Carlens – vocals, acoustic, electric & resophonic guitar – Geert Hellings – acoustic, electric & weissenborn guitar – Simon Pleysier – electric guitar – Thomas De Prins – Hammond L-100 organ, Fender Rhodes piano, Wurlitzer piano, Moog Grandmother, Mellotron, Hohner Symphonic 31 – Matt Watts – piano, Philicorda organ, Roland JU-08, Hohner Pianette – Mirko Banovic – bass – Sam Gysel – drums – Liz Accoe – vocals – Karoline Leki Kamosi – vocals – Rahmat Emonds – vocals
(Karoline Leki Kamosi zingt op kant 1 en 2, Rahmat Emonds vervangt haar op kant 3 en 4 (Leki revalideert van een herseninfarct)

Side one & two / CD 1 : Recorded live at The Rabbit Field, Hoboken, Belgium by Stef Kamil Carlens
Mixed by Gilles Martin at Farside Studio, Saint Brisson Sur Loire, France
Side three & four / CD 2: Recorded live at Mezz Breda, Tivoli, Utrecht – The Netherlands & De Roma, Antwerp – Belgium by Hendrik Muylaert
Mixed by Stef Kamil Carlens & Maarten Moesen at The Rabbit Field – Mastered by Karel De Backer
Photography by Frank Stappaerts, Henny Van Riel, Joris Bulckens, Hans Buyse & Katja Stonewood
Artwork by SKC & Alain Rylant – Production Manager – Laurence Bourgeois

Live shows
01/03/2023                        Aarschot – CC Het Gasthuis –Tickets  
02/03/2023                        Lier – Liers Cultuurcentrum – Tickets  
05/03/2023                        Brussel–  AB –Tickets  
09/03/2023                        Kortrijk – Schouwburg – Tickets
11/03/2023                        Oostende – De Grote Post – Tickets
15/03/2023                        Sint-Niklaas – Stadsschouwburg – Tickets
17/03/2023                        Mol – Cultuurcentrum – Tickets  
21/03/2023                        Hasselt –  CCHA/cultuurcentrum – Tickets
30/03/2023                        Leuven –  Het Depot – Tickets

31/03/2023                        Gent – De Vooruit – Tickets

1 februari 2023
In this post:
Translate »