Onlangs was daar die verrassende release Aerial Objects; een EP die tot stand is gekomen en die Katie Melua en Simon Goff samen bracht. Simon Goff woont al een tijdje (sinds 2016) in Berlijn en daarvoor pendelde hij steeds tussen New York, Engeland en Berlijn. Naar aanleiding van het uitbrengen van deze EP spraken wij van De Muziekplank met Simon Goff.

Berlijn

Simon Goff woont dus alweer wat jaren in Berlijn. “Alweer sinds 2016; ik wilde ergens naar toe waar ik niet zo bekend was en een beetje in de anonimiteit kon op gaan. Ik was basgitarist in een rockband en had inmiddels wat bekendheid maar ik wilde dat gewoon even achter me laten. Ik ben namelijk eigenlijk een klassiek geschoolde violist en Berlijn sprak me aan omdat daar een bepaalde “open-minded” cultuur heerst zonder vooroordelen. Ik kan daar gewoon een popmuzikant zijn maar evengoed een violist zonder dat men daar een oordeel over heeft. Dat klimaat om in te werken spreekt me gewoon aan en daar was ik toen, en eigenlijk nu nog steeds, naar op zoek.

De totstandkoming van deze samenwerking is wel bijzonder te noemen en het was juist Katie die contact met Simon opnam en niet anders. “Ik bracht vorig jaar mijn album Vale uit en iemand van mijn management kent weer iemand binnen het management van BMG. Op die manier kwam het vervolgens bij Katie terecht en tijdens een lange wandeling door een park luisterde ze naar mijn album. Vervolgens kreeg ik een berichtje dat ze graag met mij in contact wilde komen. We hadden een gezellig en leuk telefoongesprek over van alles en nog wat zoals Londen, het werken met sessiemuzikanten die we allebei kennen en mijn grote inspiratiebron Herbie Flowers. Ik werk al jaren met hem en één van de mensen met wie hij heeft gewerkt is weer een bekende van Katie en zo raakte we in een wirwar van gemeenschappelijke bekende  kennissen terecht en raakten niet uitgepraat. Katie heeft een andere benadering als ik en we kijken beiden vanuit een ander perspectief naar muziek en composities. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat niet bewonder en dat die twee werelden niet bij elkaar kunnen komen. Mijn studio-ervaring heeft mij gevormd en ik weet hoe het is om in een soort van analoge studio muziek op te nemen maar ik heb natuurlijk ook gezien hoe het anders kan. Het sprak Katie aan om live gespeelde stukken op een bepaalde andere manier op te nemen en te produceren met als doel natuurlijk om het zo mooi en authentiek mogelijk te laten klinken.”

Londen

Op het moment dat Katie en Simon contact hadden was de Britse zangeres bezig om album Acoustic Album No. 8 op te nemen. “Katie vroeg of ik op wat nummers mee wilde spelen. Daar ging ik natuurlijk op in en vervolgens kreeg ik ook de uitnodiging om een optreden met haar te geven. Ik vloog naar Londen, repeteerde een paar dagen om de nummers eigen te maken daarna hebben we nog 2 songs opgenomen. Tijdens dat verblijf genoten we van elkaars gezelschap en namen die twee tracks op maar voelden ook dat er een bepaalde muzikale chemie ontstond als we samen in één ruimte muziek maakten. Het smaakte eigenlijk wel naar meer en haar strem, mijn viool; we werden enthousiast van hoe dat klonk. We spraken ook over het schrijven, muziek, stijlen enz. en ik liet haar  het Spirit Of Eden album van Talk Talk horen, één van mijn favorieten. Tot mijn verbazing kende Katie zowel het album als de band niet! Ik stuurde haar dat album en toen spraken we hoe Mark Hollis dat album in de jaren ’80 maakte; al die lange improvisaties en het vervolgens samensmelten tot een album. De tekst en de muziek vormen tot één fantastisch geheel. Dus ik nodigde haar uit om naar een concert van mij te komen in Duitsland en eens kijken of we in de studio tot iets moois zouden kunnen komen. In twee dagen schreven we twee liedjes en de mensen van BMG waren zo enthousiast dat het idee voor een album vorm kreeg. We kwamen een paar keer samen en ik produceerde het album.”

Deur staat open voor een vervolg

Het resultaat zijn zes mooie tracks met een wat filmisch karakter. Simon omschreef zijn vorige soloalbum als Sonic Landscapes. “Ja ik kan me wel in dat filmische vinden. Ik werk ook aan twee soundtracks dus op zich is dat niet raar. Verder speelt mee dat ik altijd geïnspireerd ben door bands die een wat cinematig sound creëren, zoals God Speed Black Emperor.  Dat plus symfonieën zorgen voor natuurlijke filmische invloeden.” Katie geeft tijdens haar tour ook een aantal optredens in Duitsland waarbij de kans zeer reëel is dat Simon Goff haar op één of meerdere optredens vergezelt. De vraag is natuurlijk of Aerial Objects een vervolg gaat krijgen. “Weet ik nu nog niet; er wordt wel over gesproken de deuren staan wagenwijd open zoals dat zo mooi heet. We moeten gewoon kijken hoe de komende tijd onze schema’s eruitzien en of een en ander past. Het mooie van dit album is dat het helemaal spontaan, noem het organisch, tot stand is gekomen. Het was niet gepland, geen commerciële intenties. Het is echt het verhaal dat twee mensen toevallig bij elkaar komen en dat er een zodanige chemie ontstaat dat er vanuit het niets een prachtig album tot stand komt. We hebben allebei drukke schema’s maar we hebben dit album in 6 maanden opgenomen! Dus als de spontaniteit blijft en we geen druk voelen op te móeten staan we open voor een volgend hoofdstuk.”

Aerial opbjects is dus een speciaal album geworden, zowel voor Katie Melua als voor Simon Goff. “Vooral de manier waarop we het hebben opgenomen. Ik heb wel ergens 8 uur improvisaties staan en dit is echt tot stand gekomen uit pure spontaniteit. Katie’s stem, mijn violen, de synths en alles eruit halen en weer anders arrangeren enz. Het was een beetje spielerei met haar prachtige stem als middelpunt en het instrumentarium. We zijn erg blij met het eindresultaat. Het maken van platen is een geweldige ervaring en als je als muzikant daadwerkelijk platen mag uitbrengen voel je je gewoon een gelukkig mens. Het is een soort postzegel die de tijdsgeest weergeeft. Een plaat klinkt live anders dan het origineel of als je later nog eens een keer een reïssue uitbrengt. Elke uitgave heeft zijn eigen, unieke DNA en dat geldt dus ook voor Aerial Objects”.

12 augustus 2022
In dit bericht: