Rick de Leeuw toert weer door Nederland en België. Zijn nieuwe album is inmiddels verschenen. De voormalige zanger van Trockener Kecks is nog even energiek en gedreven als voorheen.
Het Komt Allemaal Goed
Met een titel Het Komt Allemaal Goed is het in deze tijd hoopgevend.
“Het huidige tijdsgewricht zet deze titel in een wonderlijk daglicht ja maar optimisme als morele verplichting vind ik eigenlijk wel een belangrijk ding om te om te goed onderhouden Dat is belangrijk denk ik. ”
“Als je in wat jij zegt de afgelopen tijd. Dat is rampspoed ellende gaos en struikelen over heen Maar dat is Omdat we tegenwoordig of tegenwoordig Als je kijkt naar de korte termijn lijkt alles om zeep te zijn maar is je over de lange termijn kijkt dan kan je niet anders dan zeggen dat het de goede kant op gaat.”
“De lange termijn moet je er wel een lange termijn pakken en die 100 jaar 115 jaar 200 jaar dan zie je een enorme ontwikkeling ten goede op heel veel gebieden. Het is niet zomaar kreet, voor een deel natuurlijk wel, maar ik vond het wel aan de ene kant denk je wel dat je wel prikkelen prikkelend om zo’n titel te gebruiken in tijden.“
De Phoebus Collectie Schilderijen
“Binnen de plaat, binnen de 12 songs binnen de schilderijen die beschreven worden of de personen in die schilderijen hebben wel een redelijk hoopvolle klanken meegekregen.
Met de titel de schilderijen in een positieve daglicht geprobeerd te plaatsen dat wel gelukt is en dat die schilderijen eigenlijk wel een geruststellend verhaal vertellen en dat vind ik wel fijn.”
“De Phoebus Foundation is werkelijk een onwaarschijnlijke collectie. Het is prachtig, veel omvattend en kent een bijzonder hoge kwaliteit. Met heel veel Vlaamse meesters door de eeuwen heen.
Ik ben al zeker nou al een jaar of 10 met hun in contact en ik doe af en toe dingen voor ze. Op een gegeven moment kwam dit idee zo vagelijk ter sprake. Zo dat zou misschien zo leuk idee zijn om er iets mee te doen. De dag erna ontstond het idee van ‘Het Is Toch Je Kind’. Dat is het allereerste lied dat ik heb geschreven binnen het binnen het idee.”
Naar aanleiding van het schilderij vanuit de catalogus, dikke boeken waar je lekker doorheen kan bladeren. Dat denk je wat is dat dan? Daar ga ik iets over schrijven. Dat vond ik zo’n tof idee om een lied te schrijven vanuit het perspetief van de moeder die de beul was van Johannes de Doper. Dat is waar ik meteen voelde hoe goed dat idee was. Zonder dat idee zou ik het album nooit geschreven hebben. Het is een idee waar je niet opkomt wanneer je vanuit dat plan nooit zou opkomen.”
Omdat schilderijen getriggerd wordt, dus als dat idee om vanuit het schilderij te vertrekken en welk perspectief of detail het schilderij voldoende aanleiding geeft om een songtekst over te schrijven. Dan biedt dat zoveel andere invalshoeken, dan wanneer ik het uit mezelf moet halen. Want dat is natuurlijk wat je normaal wat bijna altijd deed.”
“Je ziet iets, je hoort en bedenkt iets en je begint te schrijven. Dan moet dat ook is er ergens iets zeggen, over hoe je naar de wereld kijkt of hoe je het leven staat.
Dat zijn allemaal voorwaarden waaraan zo’n songtekst dan opeens moet voldoen. Hier opeens was het niet meer zo! Hier moet ik dat schilderij rol laten spelen in een songtekst. Ik moet het daaruit halen. Niet uit mezelf maar juist daaruit, uit dat schilderij!’

Vrijheid van schrijven
“Het geeft zon gevoel van vrijheid en de mogelijkheid om ander woordkeuze en taal te gebruiken. Ik had al heel snel een tweede en derde tekst geschreven. Dan ontstaan allerlei ideeen en dat maakt het zo uitdagend en vrolijk stemmend om te doen. Heel tof! Zo zijn al die schilderijen een song met een verhaal geworden.”
“Voor de hoes hebben die hebben dus art-handlers. Mensen die de schilderijen aan mogen aanraken. Er zijn maar een paar mensen die dingen mogen aanraken en ze mogen verhangen.”
“Zij hebben dat allemaal zo bij elkaar gehangen zodat dit op een foto mogelijk is. Dat was wat. Men moesten de schilderijen overal vandaan halen. In het boek heb Ik heb ze vrij willekeurig gekozen. Nu opeens moesten ze in dit grotere verband komen te hangen. Het was echt heel tof om daar de hele dag rond te hangen! Kijk eens mij daar staan!
In zo’n catalogus lijken ze allemaal even groot, maar kijk wat een verschil!”
Rcik wijst op de foto’s van het bijhorende boekwerk van de lp.
“Het is een plaat dat met zeer goede muzikanten is opgenomen en erg goed geproduceerd door Ron Reuman. Ik ben dan ook trots op deze mensen die in mijn band spelen. Ik heb Thijs Boontjes erbij gevraagd. Een zeer goede Hammond speler. Hij is bij mij thuis geweest om een schrijfsessie te doen. Voor de Hammond is hij wel erg goed hoor.
Tom Vanstiphout, een Belgische gitarist, errrg goed hoor! Zeer gedisciplineerd en speelt nu de wereld tour met Bryan Ferry mee. Hij wil de ook graag meedoen en euh.. JW Roy. Hij heeft aan een paar songs meegeschreven.”
Opname
“Het was gewoon erg goed dat ze allemaal langskwamen en mee wilde spelen. Het geeft veel mogelijkheden in de klank. De luxe die in de teksten loskwam … ik kwam Daniel Lohues tegen en ken Skik al jaren. Toch had ik hem niet eerder gesproken. Mailadressen uitgewisseld en ik had een tekst liggen. Ik mailde de tekst naar hem toe met de vraag om er muziek bij te maken. Klaar voor de Toekomst en hij stuurt in 3 dagen een voice link terug en dat was zo goed! Ik heb hem nog een gestuurd! In De Kroezel’ en daar heeft hij ook wat moois van gemaakt ! “
“Wanneer mensen als JW Roy en Frank Vanderlinde van De Mens songs schrijven zit er ook een klank in. En dat maakt het mooi zodat het weer in het nummer klopt. Het is organisch en ontstaat…”
“De vrijheid van muziek dat we in de studio hadden komt ook door Ron die de visie had waar we naar toe moesten werken. Dat is toch in een paar dagen gerealiseerd. Daarna werd alles verder ontwikkeld hoor. We hadden juist op het laatste moment dat we alles zo goed mogelijk willen laten horen. Daarom is er gekozen om het op vinyl en 3 kanten te doen. Dat is dan toch prachtig!”
Het album is dan ook een prachtig album met mooie verhalen. Het bijbehorende boekwerk geeft meer verhaal aan de songs en het schilderij. Daarnaast is het album al even prachtig om op vinyl in handen te hebben. Dat kun je kopen bij een van de concerten die Rick de Leeuw nog in Nederland geeft. Zeker de moeite waard om te gaan kijken luisteren en je mee te laten voeren in de mooie verhalen op muziek.