Weird Nightmare – Weird Nightmare

Alex Edkins kennen we als de frontman van de Postpunk/Noise-formatie METZ en nu heeft hij onder zijn alias Weird Nightmare het titelloze debuutalbum als soloartiest af.

No nonsense Rock ’n Roll

Het idee voor een soloalbum waarde al langer in de gedachten van de uit Ottawa, Ontario, afkomstige Edkins. Sommige liedjes lagen al jaren als demo’s ergens in een kast te wachten, anderen zijn spontaan tijdens de lock-down tot stand gekomen. Ook het feit dat hij niet met zijn band kon touren zorgde ervoor dat de benodigde tijd voor dit project vrij kwam. Edkins trapt vanaf de eerste noot van opener ‘Searching For You’ het gaspedaal in en de combinatie van no-nonsense rock-‘n-roll, punk en Noise rolt als een golf over ons heen. De Canadees was al eerder openhartig over het feit dat hij nog steeds erg gecharmeerd is van The Beatles en andere exponenten van de Britpop en bij het catchy ‘Lusitania’ zijn de invloeden dan ook onmiskenbaar. Bij ‘Sunday River’, een lekkere gitaarpopsong, durven we best de vergelijking te maken naar de beginperiode van Oasis terwijl het superstrak gespeelde ‘Darkroom’ toch weer naar Postpunk neigt.

Chad van Gaalen

Edkins is dus in staat om een “light”-versie van het geluid van METZ te creëren maar soms wordt de scheidingslijn met het geluid van zijn band dun zoals bij ‘Dream’ en ‘Nibs’; de groezelige deken van Noise is duidelijk aanwezig. Soms moet je schakelen want het korte instrumentaaltje ‘Zebra Dance’ is niet meer dan wat fijn gitaargetokkel op een akoestische gitaar en zijn kleine zoontje die je “daddy, daddy” hoort zeggen. Waarschijnlijk een weergave van het gevoel en de (on)mogelijkheden die er tijdens de Lock-down waren. Voordat Edkins afsluit met het wat dromerige ‘Holding Out’ is daar nog het intense ‘Oh No’ dat al het voorgaande nog eens in de schaduw plaatst en waar we een bijdrage horen van de Canadese alleskunner Chad van Gaalen. Weird Nightmare is een prima plaat geworden waarbij Alex Edkins vrijwel alles voor zijn rekening heeft genomen en zo nu en dan echt uit zijn comfortzone is gekomen. Nu de pandemie voorbij is en Edkins weer met zijn band kan touren is de vraag of dit debuut ooit nog een vervolg gaat krijgen. Veel luisterplezier.

28 mei 2022