De inmiddels 41-jarige Ernest Weatherly Greene Jr. kennen wij beter onder zijn artiestennaam Washed Out. De Amerikaanse singer/songwriter en producer heeft de afgelopen jaren vooral naam gemaakt met zijn “Chillwave” muziek. Onlangs bracht hij alweer zijn vijfde album, Notes From A Quiet Life, uit.

De gevonden rust horen we terug

Sinds zijn debuut Within And Without uit 2011 bracht de Amerikaan vier albums uit en inmiddels is hij niet meer uit meerdere playlists op Spotify te denken. Als het om lijstjes gaat met namen als “ChillWave”, “Chillhouse”, “Deep House” of soortgelijke  benamingen, dan is er een grote kans dat je tracks van deze Amerikaan erin terug kunt vinden. Jaren geleden liet hij de drukte van Atlanta achter zich en nestelde zich in een oude farm op het platteland van Georgia met de veelzeggende naam Endymion. De rust die hij daar vond sluit perfect aan bij de muziek die hij produceert want ook Notes From A Quiet Life klinkt nergens gehaast maar vooral “chill”. En waarschijnlijk is het dan ook geen toeval dat we hem op de opener en eerder uitgebrachte single ‘Waking Up’ “I Think It’s Time / I Feel It Slowly Come Alive / There’s No Turning Back Now’ horen zingen. Een lome beat is de ondertoon voor deze fijne, hernieuwde kennismaking en ook hier voelen we geen urgentie.

Een verticale reis door tijdsvlakken

Zo is een nummer ‘Say Goodbye’ typerend en absoluut richtinggevend voor dit nieuwe album. Greene combineert en experimenteert op dit nieuwe album moeiteloos met diverse sub genres uit de elektronische muziek en maakt tegelijkertijd een verticale reis door verschillende tijdsvlakken. Bij ‘Got Your Back’ gaat het tempo nog wat verder omlaag, de vocoder geeft ‘Second Sight’ een nog dieper Ambient-karakter en de vrolijke synth-wave van ‘Running Away’ zorgt dat de zon deze zomer eindelijk doorbreekt. Zo is Notes From A Quiet Life gewoon een fijne plaat die het goed doet tijdens een zomer BBQ; de invloeden van de dansbare Electropop in combinatie met flarden Krautrock en andere stijlen voelt goed en is herkenbaar. ‘Wait For You’ is uitermate geschikt voor een remix à la ‘Cold Heart’ van PNAU en na het ingetogen ‘Wondrous Life’ voelen we bij de afsluiter ‘Letting Go’ nog één keer die pulserende beat…. Komende week breekt de zomer volgens de verwachtingen eindelijk door dus onder het genot van een verfrissend drankje een ideaal moment om wat beter kennis te maken met Notes From A Quiet Life. Veel luisterplezier!

27 juli 2024