Warkings – Revolution

Warkings is een band met leden afkomstig uit Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland. Het gaat om Georg Neuhauser op zang (Serenity), Markus Pohl op gitaar (o.a. Watch Me Bleed, Souldrinker), Chris Rodens op basgitaar (o.a. Watch Me Bleed, Souldrinker) en Steffen Theurer op drums (o.a. Souldrinker, Downspirit). Hun teksten gaan over oude oorlogen, veldslagen en strijders. Zij brengen het ten gehore in de vorm van powermetal in de personages van The Tribune (Neuhauser), The Crusader (Pohl), The Viking (Rodens) en The Spartan (Theurer). De band is begonnen in 2018 en hebben tot nu toe drie albums uitgebracht; Reborn uit 2018, Revenge uit 2020 en hun meest recente wapenfeit Revolution uit 2021.

Revolution

Revolution heeft veel power, aanstekelijke melodieën, stevige drums en snelle gitaarriffs. Openingstrack en single ‘We are the fire’ bevat zeker al deze componenten waardoor je er gelijk lekker in komt. Revolution is sowieso stevig, maar het heeft een goede afwisseling met de tracks die nog heavier zijn, zoals ‘Spartacus’, ‘Kill for he king’ en ‘Deus lo volt’ waardoor ook fans van heavy metal de muziek van Warkings leuk zouden kunnen vinden. Folky tinten zijn te horen op ‘Sparta – part II’, ‘Ragnar’ en ‘Where dreams die’.

De stem van Neuhauser klinkt op Revolution rauwer dan bij bijvoorbeeld Serenity en dat past bij de muziek met het thema wat ze maken. Samenwerkingen zijn er met Chris Harms (o.a. Lord Of The Lost, Die Kreatur) als The Lost Lord en Melissa Bonny (Rage Of Light, Ad Infinitum).De grunts van Harms maken ‘Spartacus’ extra heavy en de cleane vocalen van Bonny zijn een mooie toevoeging op ‘Ragnar’. Het leidt de track mooi in.

Album lengte

Wat wel vaker het geval kan zijn bij bands die over oorlogen en dergelijke onderwerpen zingen, is dat het er af en toe wat dik bovenop ligt en dat is bij Warkings ook af en toe het geval. Beetje jammer is ook de lengte van het album. Het duurt bij elkaar net veertig minuten. Dat had best wat langer gemogen. Een wat langere epische track had niet misstaan op Revolution. Desondanks is het een energiek album wat vocaal en muzikaal lekker in elkaar zit.

30 oktober 2021